Interprofessionele community of practice

Huisartsen in opleiding, hbo-studenten ergotherapie, logopedie, fysiotherapie, verpleegkunde samen met mbo-studenten verzorgende individuele gezondheidszorg (IG) en verpleegkunde vormen in Elsloo een Community of Practice ter bevordering van het ontwikkelen van hun competentie samenwerken een noodzaak in de ouderenzorg.

InterProfessionele Community of Practice

Studenten van verschillende zorgopleidingen leren in kleine groepen gezamenlijk werken aan opdrachten in de beroepspraktijk. De uitgangspunten van het programma zijn dat mbo-, hbo- en wo-studenten van, over en met elkaar leren. Ze leren in de InterProfessionele Community of Practice (IPCoP) laagdrempelig interprofessioneel samenwerken in de praktijk. Dit programma is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Zuyd Hogeschool en Stichting Zorgnetwerk Elsloo.

Leerdoelen

Samenwerken:

  • Studenten ontdekken welke kennis, vaardigheden en attitude bij de andere collega-stagiaires passen.
  • Studenten voeren een aantal (niet voorbehouden) handelingen uit die tot het domein van een andere discipline horen.
  • Studenten kunnen op een begrijpelijke manier de specifieke beroepscontext van de eigen en de andere discipline uitleggen.
  • Studenten kunnen een aandeel vanuit hun professie leveren aan een interprofessioneel zorgplan
  • Studenten kunnen reflecteren op het interprofessionele samenwerkingsproces van de groep.

Werkwijze

De IPCoP is een vorm van kolomoverstijgend onderwijs en betekent dat mbo-, hbo- en wo- zorg- en welzijnsopleidingen de handen ineenslaan en gezamenlijk op de zorgpraktijk gestoelde onderwijsvormen ontwikkelen.  Studenten van opleidingen verpleegkunde (hbo-v en mbo), verzorgende IG, fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, en geneeskunde werken samen aan praktijkproblemen onder leiding van docenten (mbo – hbo – wo) en zorgprofessionals. 

Er wordt gewerkt aan de competentieontwikkeling met de vijf Zuyd Building blocks.
Voorbeelden van concrete onderwijsactiviteiten zijn:

  • Rondleiding stageplek
  • Meeloopdag met een collega stagiaire
  • Interprofessioneel teamoverleg
  • Themaopdracht gericht op ouderenzorg

Resultaten tot nu toe

Het programma IPCoP wordt positief ontvangen door de deelnemers. 
In september 2020 start het project ‘INTER-ACTIE’, bedoeld om het bestaande programma te verrijken met het (leren) geven van online feedback. Dit project wordt gesubsidieerd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 

Meer informatie

Meer informatie over dit experiment? Of neem contact op met:

Albine Moser – albine.moser@zuyd.nl 
Anneke van Dijk – zorgnetwerkelsloo@gmail.com / anneke.vandijk@maastrichtuniversity.nl 

Overzicht initiatieven van interprofessionele educatie

Bekijk ook