Publicatie handreiking voor gebruik AI-chatbots

Met de snelle opkomst van AI en grote taalmodellen zien steeds meer zorginstellingen de potentie van chatbots voor het ondersteunen van administratieve taken. Tegelijkertijd vraagt de implementatie hiervan in de zorgsector om grote zorgvuldigheid, met name als het gaat om de bescherming van patiëntgegevens en het waarborgen van professionele verantwoordelijkheid. Om medisch specialisten te ondersteunen bij een verantwoord en veilig gebruik van chatbots, heeft de commissie AI van de Federatie Medisch Specialisten een handreiking ontwikkeld.  

De handreiking is tot stand gekomen na een uitgebreide inventarisatie van bestaande huisregels voor het gebruik van generatieve AI in verschillende Nederlandse ziekenhuizen. In het document wordt onderscheid gemaakt tussen externe AI-chatbots, zoals het publiek toegankelijke ChatGPT, en interne AI-chatbots die specifiek door zorginstellingen worden aangeboden. Voor beide categorieën zijn aanbevelingen opgenomen over het gebruik en de te nemen maatregelen. Onder meer bevat het document het advies om geen externe AI-chatbots te gebruiken in de directe patiëntenzorg, alleen interne AI-chatbots te gebruiken die door de zorginstelling worden aanbevolen en scholing te volgen over taalmodellen ter bevordering van verantwoord gebruik van AI-chatbots.

‘We zien steeds vaker dat AI-chatbots worden gebruikt in de zorg en dat het onderwerp echt leeft binnen ons Netwerk AI" licht Bart Geerts, voorzitter van de commissie AI toe. ‘Met deze handvatten bieden we medisch specialisten concrete handvatten voor het veilig en verantwoord inzetten van AI-chatbots in hun dagelijkse praktijk.’

Voor meer informatie of feedback kun je contact opnemen met de commissie AI van de Federatie Medisch Specialisten via Sade Krijgsman-Faneyte via s.faneyte@demedischspecialist.nl.