Workshops en symposia

PROGRAMMA | SPREKERS |  PRAKTISCHE INFORMATIE

Naast het plenaire programma bestaat het MMV-congres uit drie workshoprondes van één uur. Per ronde heb je de mogelijkheid om te kiezen uit één van de workshops of interactieve symposia. In een workshop ga je met een kleine groep actief aan de slag met een relevant thema uit de praktijk. Hiervoor worden verschillende werkvormen ingezet. Na afloop ben je een aantal concrete vaardigheden rijker waarmee je direct in de eigen praktijk aan de slag kunt. De interactieve symposia zijn gericht op verdieping van een actueel thema. Na korte toelichting of uitleg op het onderwerp ligt de nadruk op uitwisseling van informatie tussen de sprekers en deelnemers. Na afloop hebben zowel de sprekers als jij nieuwe inzichten hebben opgedaan.

Stel je persoonlijke programma uit het aanbod van workshops en symposia samen.

WORKSHOPRONDE 1 | WORKSHOPRONDE 2 | WORKSHOPRONDE 3

Afbeelding

Workshopronde 1

Aan de slag met open cultuur
WORKSHOP - RONDE 1

Een open cultuur in een opleidingsziekenhuis betekent dat er een sfeer van openheid wordt gecreëerd waarin aios en supervisoren zich vrij voelen om informatie te delen, vragen te stellen, fouten te bespreken en van elkaar te leren. 
In deze sessie nemen we je mee op de reis van de medische vervolgopleidingen binnen OLVG. De afgelopen drie jaar heeft de COC aandacht gegeven aan het bevorderen van de open cultuur binnen de vakgroepen. Je gaat aan de slag met oefeningen hoe je de psychologische veiligheid bespreekbaar kan maken. Tevens delen we vanuit opleider- en aiosperspectief onze lessen om dit containerbegrip open cultuur concrete uitvoering te geven op de werkvloer. 
Aan het einde van de workshop heb je theoretische onderbouwing voor het begrip open cultuur en praktische handvatten om zelf aan de slag mee te gaan in je eigen praktijk als opleider, aios of onderwijskundige.


Advies opleidingsstructuur: hoe verder?
SYMPOSIUM - RONDE 1 en 2

De Federatie Medisch Specialisten heeft binnen het project Opleiden 2025 een advies vernieuwd overkoepelende opleidingenstructuur geschreven en deze aangeboden aan de wetenschappelijke verenigingen van de medisch-specialistische vervolgopleidingen. Een structuur die niet alleen toekomstbestendig en werkbaar is, maar ook de bevlogenheid van specialisten in opleiding borgt door in te spelen op een autonomie. Tijdens dit symposium wordt het advies toegelicht en gaan we op interactieve wijze in gesprek over vervolgstappen naar aanleiding van dit advies.


Boundary crossing: leren van elkaars vakgebied
WORKSHOP – RONDE 1 en 2

Boundary crossing, leren met elkaar. Grensgebieden van elkaars vakgebied weten op te zoeken en te benutten om tot innovatieve resultaten te komen.
GGD Rotterdam-Rijnmond ontvangt aios vanuit diverse specialismen, zoals medische microbiologie, dermatologie en longgeneeskunde. Omgekeerd verrichten aios infectieziektebestrijding en tuberculosebestrijding vanuit de openbare gezondheidszorg stages binnen het ziekenhuis. Zeker in huidige tijden met diverse maatschappelijke vraagstukken die zowel binnen het ziekenhuis als de openbare gezondheidszorg spelen, heeft deze kennisuitwisseling en ervaring opdoen met elkaars specialismen een grote meerwaarde. Tijdens deze workshop worden deze ervaringen gedeeld, discussiepunten besproken en ga je onderzoeken welke grensgebieden je zelf als aios kan opzoeken om jouw leerrendement te vergroten.


De nieuwe kno-arts: autonomie van de aios als drijvende kracht
WORKSHOP RONDE 1

Tijdens deze workshop bespreken wij de visie van NVKNO op de kno-arts van de toekomst. De zorg van de toekomst vraagt adaptieve en autonome professionals. Autonomie in opleiding (zelfsturend leren) versterkt motivatie, het gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid. Daarom staat in ons opleidingsbeleid de autonomie van de aios centraal. Eén van de speerpunten van ons meerjarenplan is het creëren van een dynamische en vooraanstaande aios-opleiding. Daaronder vallen de thema’s kwaliteitscyclus, digitale leeromgeving en vakoverstijgende profielen zoals medisch leiderschap en healthy professional. Alle thema’s benaderen wij vanuit vier invalshoeken: patiënt, professional, planeet en partners. In deze workshop laten we zien welke projecten en producten wij hebben ontwikkeld en op welke manier aios daarin de drijvende kracht zijn. Zo bespreken wij de rol van aios bij de ontwikkeling van verschillende modules in de digitale leeromgeving en de ontwikkeling van de nieuwe kennisagenda. 


De SENZA methode voor een teamgesprek na een ingrijpende gebeurtenis
WORKSHOP - RONDE 1 EN 2

Ingrijpende gebeurtenissen hebben zowel impact op medische professionals als op zorgteams. In de zorg wordt hier echter te weinig aandacht aan besteed. Dit gaat ten kostte van de vitaliteit, werkplezier en voorzettingsvermogen van zorgverleners. 
In deze workshop gaan de deelnemers concreet aan de slag met de SENZA methode voor een teamgesprek na een ingrijpende gebeurtenis. SENZA staat voor samen starten (S), ervaringen delen (E), normaliseren (N), zelfzorg stimuleren (Z) en afspraken maken (A). Het is géén medisch-inhoudelijke debriefing, maar heeft het expliciete doel de weerbaarheid voor acute stress na een ingrijpende gebeurtenis te vergroten binnen het volledige zorgteam We bespreken de onderliggende wetenschappelijke en theoretische basis van acute stress, weerbaarheid en de rol van de SENZA-methode daarbij. Daarna wordt de methode zelf en de individuele elementen en aandachtspunten daarbij besproken. Nadien wordt er in kleine groepjes onder leiding van een SENZA-trainer geoefend aan de hand van een simulatiecasus.


De waarde van assessments voor persoonsgericht opleiden
WORKSHOP RONDE 1

Zowel binnen als buiten de context van de medische vervolgopleidingen neemt het gebruik van assessments zoals persoonlijkheidstesten en competentiebeoordelingen toe. Assessments worden ingezet in het kader van selectieprocedures om de best passende kandidaat te selecteren, de kans op uitval vanwege een niet passend profiel te beperken en diversiteit te vergroten. Ook winnen assessments aan populariteit als gepersonaliseerd ontwikkelinstrument tijdens de medische vervolgopleidingen, gericht op professionele ontwikkeling, verkennen van drijfveren en bevorderen van bevlogenheid.  In deze workshop doe je inspiratie op over de diverse manieren waarop e-assessments kunnen worden ingezet tijdens de medische vervolgopleidingen. Onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek, verkennen we verschillende toepassingen van assessments in de medische vervolgopleidingen, zowel voor selectie als persoonlijke en professionele ontwikkeling. We geven praktische tips over de inbedding van assessments binnen de opleidingen. Samen zullen we actief aan de slag gaan met deze inzichten om ze terug te vertalen naar jouw eigen opleidingspraktijk. 


Een onderwijsstage in de vervolgopleiding is een no-brainer
WORKSHOP - RONDE 1 EN 2

Ruim baan voor de dokter met onderwijskwaliteiten. Goed zijn als docent of opleider maakt je als dokter beter. Als je kennis kunt overbrengen, dan heb je de kennis. Als je studenten kunt motiveren en aanzetten tot leren, kun je ook patiënten creatief stimuleren tot meer eigen regie. Als je je hebt verdiept in groepsdynamiek van werkgroepen, wordt vakgroepdynamiek ook duidelijker en hanteerbaar. Steviger onderwijscompetenties dagen de aios uit de eigen opleiding te verbeteren. Grenzen worden verlegd, werkplezier en autonomie verhoogd. Al overtuigd? Denk groot en begin klein. Laat je inspireren en leer met ons in deze workshop, waar wij je laten zien wat de mogelijkheden zijn voor een onderwijsstage; zeker niet alleen maar academisch. We verkennen wat mythes zijn, wat wél kan en wat daarvoor nodig is. Aios en opleiders vanuit verschillende disciplines en (academische) centra laten zien hoe zo’n stage kan worden ingericht.


Effectief zijn met compassievol medisch leiderschap . - 'Nee, niet weer een nieuwe stijl'
WORKSHOP - RONDE 1

Zeker in complexe tijden als deze wordt van medisch leiders gevraagd hoofd en hart te verbinden bij alle stappen die genomen worden; of dat nou de aansturing van een team, van een zorgorganisatie of van een ziekenhuis betreft. Compassievol leiderschap vraagt sensitiviteit, wijsheid en moed. Het vraagt het vermogen om écht te luisteren en écht te kijken en dát te doen wat het meest helpend en ethisch is. Compassievolle medische leiders zijn dokters die effectief willen zijn in hun (op)leiderschap met een helder hoofd en een warm hart. En dat vraagt specifieke vaardigheden. Tijdens deze workshop wordt dieper ingegaan op vragen zoals: Wat is compassievol leiderschap eigenlijk? Hoe kan jij compassie ontwikkelen en integreren in jouw leiderschapsstijl? En wat voor wetenschappelijk onderzochte kennis ligt hieraan ten grondslag?


Functioneringsproblemen bij aios
WORKSHOP - RONDE 1

Deze workshop heeft als doel de kennis te vergroten over de huidige opleidingsregelgeving. In de workshop gaan we dieper in op de geldende opleidingsregelgeving en onderwijskundige aspecten van functioneringsproblemen. Om daarna aan de slag te gaan in drietallen met een praktijkcasus, die vervolgens gezamenlijk besproken worden. We zullen goede voorbeelden en uitdagingen vanuit praktijkervaringen uitwisselen. En gezamenlijk knelpunten en verbetersuggesties inventariseren betreffende het toepassen van de juiste procedure. 


Help! Het ziekenhuis verdwijnt
WORKSHOP - RONDE 1

Opleiden is kennis doorgeven. Maar hoe kunnen we de jonge dokters die gewend zijn aan bookings.com en Uber opleiden voor de maatschappij van morgen? Hoe kunnen we de fantastische digitale technieken inzetten voor meer werkplezier voor de artsen en verpleegkundigen en betere kwaliteit van zorg voor de patiënten? Een goed opleider helpt de identiteit van de opleiding vormen, met veel ruimte voor authenticiteit en groei, maar binnen veilige kaders. In deze workshop gaan we samen aan de slag met vragen als: hoe begeleid ik een aios als we niet meer fysiek in het ziekenhuis werken? Hoe werken we meer en beter samen met andere partijen die belangrijk zijn in de gezondheidszorg? Hoe kunnen we de digitale mogelijkheden gebruiken, zodat de nieuwe dokter meer ruimte, tijd en energie overhoudt voor warme en menselijke zorg op de juiste plek? En hoe krijgt de nieuwe dokter tegelijkertijd de kans zichzelf daarbij optimaal te ontplooien?


Het Resident Leadership Programma duurzame inzetbaarheid: een pilot met de IGJ
SYMPOSIUM - RONDE 1

In 2021 hebben we een iteratieve pilot gelanceerd ten behoeve van duurzame inzetbaarheid: het Resident Leadership Programma. Dit programma werd in 2023 voor de tweede keer uitgevoerd en heeft als doel het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap, het versterken van weerbaarheid en het verkrijgen van inzicht in het samenspel van stakeholders op zowel organisatorisch als landelijk niveau. Bovendien worden de deelnemers gestimuleerd om kwaliteitsverbeteringsprojecten uit te voeren.
Dit symposium biedt een platform om de opzet, onze ervaringen, de evaluatie en de resultaten met de deelnemers te delen. Het programma heeft inmiddels al geleid tot zes duurzaamheidsprojecten die de inzetbaarheid van medische professionals verbeteren. Dit alles is tot stand gekomen in de samenwerking met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Kom deze inspirerende reis van leiderschap en duurzaamheid in de medische wereld ervaren.
 


Inspiratiesessie samen beslissen
WORKSHOP - RONDE 1

Samen beslissen is een essentieel onderdeel van passende zorg. Maar wat is samen beslissen in praktijk nu echt? En wat vraagt het van de medisch specialist? Tijdens deze inspiratiesessie, die samenwerking met de Academie voor Medisch Specialisten verzorgd wordt, ervaar je aan de hand van praktische voorbeelden wat er op het gebied van Samen beslissen te bereiken én te leren is en krijg je tips aangereikt om samen beslissen in jouw werkomgeving een impuls te geven. 


Interdisciplinaire samenwerking inbedden in de opleiding
WORKSHOP - RONDE 1

Interdisciplinaire samenwerking binnen de gezondheidszorg is essentieel. Er is een toename in specialisatie van individuele zorgprofessionals en in comorbiditeit en kwetsbaarheid van patiënten. Dit maakt het essentieel om de kennis en kunde van eenieder op effectieve wijze samen te brengen, om te komen tot de optimale patiëntenzorg. Het is van belang om effectief interprofessioneel samenwerken integraal onderdeel te laten zijn van de opleiding (WHO, Opleiden 2025 Federatie Medisch Specialisten). Interprofessioneel en interdisciplinair opleiden bevordert deze samenwerking en draagt bij aan verbeterde patiëntenzorg en professionele groei van alle zorgprofessionals. Succesvolle voorbeelden zijn; interprofessionele educatie (IPE); samen onderwijs volgen en Interprofessioneel leren (IPL); samenwerken in de zorg voor patiënten. We nodigen je uit om jouw eigen inzichten en best practices te delen. Naast inzichten en best practices krijg je handvaten om interprofessioneel opleiden in de eigen opleidingen in de praktijk te brengen.


Integrale zorg: hoe pak je dat aan?
SYMPOSIUM - RONDE 1

Veel patiënten hebben zowel lichamelijke als psychische aandoeningen. Om de best mogelijke zorg te leveren aan deze patiënten is een integrale benadering vanuit verschillende specialismen en zorgprofessionals essentieel. Hoe herken je de combinatie van lichamelijke en psychische klachten? Op welke manier kunnen we aios leren om patiënten te benaderen met aandacht voor biologische, psychische én sociale aspecten? En hoe kunnen we als zorgprofessionals interprofessioneel samenwerken voor de beste uitkomst van de patiënt? In dit symposium verkennen we de mogelijkheden en maak je kennis met de E-learning Integrale zorg. Een e-learning geschikt voor iedere aios die de patiënt wil benaderen vanuit een integrale aanpak en verder durft te kijken dan het eigen specialisme voor het leveren van de best mogelijke patiëntenzorg.


Opleiden zonder problemen met #metoo. Hoe?
WORKSHOP - RONDE 1

Een interactieve workshop met praktische voorbeelden hoe gewerkt wordt aan een continue verbetering van veiligheid op de werkvloer voor artsen in opleiding. We geven een korte introductie met drie voorbeelden hoe zowel op strategisch als operationeel wordt om gegaan net het verbeteren van persoonlijke veiligheidsvraagstukken, met name op het gebied van intimidatie op de werkvloer in een opleidingsomgeving. Daarna volgt een gefaciliteerde actieve discussie met deelnemers en panelleden.


Over de streep
WORKSHOP - RONDE 1

Met het programma De Vitale Dappere Dokter worden anios en aios begeleid in hun persoonlijke ontwikkeling als arts maar vooral als mens. In dit door de JNIV bekroonde programma worden onderwerpen besproken zoals: wat zijn mijn kwetsbaarheden, valkuilen en beperkingen en hoe zorg ik ervoor dat ze in mijn voordeel gaan werken, hoe om te gaan met onzekerheid en twijfels maar ook wat betekent geluk voor jou. Middels een workshop 'Over de streep' gaan we met elkaar in gesprek over opleidingsklimaat, kwetsbaarheid tonen en visie op onderwijs betreffende persoonlijke ontwikkeling.


Onderwijsontwikkeling: hoe pak jij dat aan?
WORKSHOP - RONDE 1 en 3

Wil jij je (cursorisch) onderwijs anders vormgeven, maar weet je niet hoe? Of heb je wel eens onderwijs gehad waarvan je dacht ‘ik wil graag weten hoe dit anders kan’? Of heb je een leuk idee voor een training/cursus/e-learning, maar nog geen ervaring met onderwijsontwikkeling? In deze workshop ga je zelf aan de slag met de ontwikkeling van onderwijs. Je leert de basisstappen van cursusontwikkeling, krijgt inspirerende voorbeelden te zien van hoe wetenschappelijke verenigingen blended onderwijs hebben ontwikkeld en je gaat zelf aan de slag om onderwijs vorm te geven. Neem ter voorbereiding een onderwerp, training of cursus in gedachten en kom tot een vernieuwend onderwijsontwerp in deze workshop. Het kan zowel om fysiek als digitaal of blended onderwijs gaan.


Palliatieve zorg voor moslims
WORKSHOP - RONDE 1 en 2

Het deel van de bevolking met een islamitische achtergrond groeit en wordt ouder. Voor deze ouder wordende populatie is zorg rondom het levenseinde een onderwerp dat steeds relevanter wordt. Palliatieve zorg in Nederland is vaak anders dan in het land van herkomst, er wordt anders gekeken naar, en gedacht over, thema’s als ziekte en dood. MEDIC heeft in samenwerking met theologen en medische experts een workshop ontwikkeld die zorgverleners in staat stelt om cultuur- en religie-sensitieve palliatieve zorg te verlenen aan islamitische patiënten. Tijdens de workshop wordt aandacht besteed aan de gedachtes van moslims over ziekte en dood, maar ook aan dilemma’s die zich kunnen voordoen. Er wordt in de islamitische en westerse literatuur gedoken en er zal aandacht worden besteed aan praktische tips en handvatten. 


RGS masterclass: van visiteren naar evalueren
WORKSHOP - RONDE 1

Vanaf 2025 worden opleidingsvisitaties in het reguliere toezicht vervangen door evaluatiebezoeken. Evalueren is anders dan visiteren. Bij evalueren draait het er om in een gesprek de juiste informatie boven water te krijgen en in een kort tijdsbestek een goed beeld te vormen van het opleidingsklimaat of de opleidingslocatie, zonder vooraf stapels informatie door te werken. Hierbij zijn de juiste vragen stellen en doorvragen waar nodig noodzakelijke vaardigheden. Deze vaardigheden kun je trainen. In deze masterclass gaan we hier mee oefenen in een kleine groep. Onder leiding van zeer ervaren visitatoren spelen deelnemers naar aanleiding van een realistisch scenario een onderdeel van een evaluatiebezoek na gevolgd door directe feedback en feed-forward.


Samen beslissen
WORKSHOP - RONDE 1

Een gezonde leefstijl is van essentieel belang in de preventie en behandeling van ziekten. Als arts zijn wij maar beperkt opgeleid in het adviseren en begeleiden van leefstijlveranderingen bij patiënten. Daarnaast hebben we de uitdaging om onze eigen leefstijl gezond te houden. Dit is namelijk niet alleen belangrijk voor ons eigen welzijn, maar heeft ook invloed op ons klinisch handelen. Behandelaren die hun eigen leefstijl belangrijk vinden en fysiek actiever zijn, doen vaker leefstijlanamnese en verwijzen vaker naar leefstijlinterventies.


Selecteren kun je leren
WORKSHOP - RONDE 1

In deze sessie geven we je graag handvaten voor meer objectief werven en selecteren van aios. We delen kennis omtrent procedures van werving en selectie van personeel in het algemeen, en hoe deze in te zetten bij de selectie van aios in het bijzonder. Speciale aandacht gaat uit naar het objectief beoordelen van kandidaten, in plaats van beoordelen vanuit het onderbuikgevoel, met daarnaast als doel streven naar een meer diverse beroepsgroep. Diversiteit om te voldoen aan de roep vanuit de beroepsgroep om specialisten op te leiden met ervaring op diverse gebieden anders dan alleen wetenschappelijk, zoals onderwijs, management, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid. We dagen de deelnemers uit om de eigen selectieprocedure onder de loep te nemen en in gesprek te gaan over eventuele veranderingen en verbeteringen.


Superviseren en loslaten met verschillende generaties 
WORKSHOP - RONDE 1 en 3

Voor het eerst werken er bijna vijf verschillende generaties op de Nederlandse werkvloer en tussen die generaties kan soms bijna een halve eeuw werkervaring zitten. Iedere generatie heeft zijn eigen kenmerken, krachten en valkuilen die van invloed zijn op de samenwerking, de opleiding en begeleiding van aios. Tijdens deze workshop komen deze generaties met hun kenmerken aan bod, creëren we bewustwording, behandelen we casuïstiek en reiken we tools aan hoe aan te sluiten bij verschillende generaties die anders in het werk staan. De nadruk ligt op de sterke kanten, kansen en een constructieve benadering: samen verder komen. Aan het einde van deze workshop heb je meer grip op je eigen supervisiestijl en ben je in staat om bewuste keuzes te maken, zodat de kwaliteit van de supervisie geoptimaliseerd wordt en je met vertrouwen kunt loslaten.


Toekomstgerichte zorg: digitalisering in de opleiding interne geneeskunde
WORKSHOP - RONDE 1

Als aios wil je natuurlijk goed beslagen ten ijs komen in het veranderende zorglandschap, dus hoe zorg je dat je tijdens de opleiding al volop digitaal aan de slag kan? En hoe faciliteer je dit als opleider?
In deze sessie, georganiseerd door leden van de Junior Nederlandse Internisten Vereniging commissie Toekomstgerichte zorg, word je meegenomen in de wereld van digitalisering in de opleiding. 


Who cares? Wat drijft de dokter en hoe behouden we het werkplezier 
SYMPOSIUM - RONDE 1

Wat moet er veranderd worden om te zorgen dat dokters zich gezonder voelen en langer in de zorg willen blijven werken? Hoe kan een hogere arbeidsvreugde worden bereikt, en kunnen tegelijkertijd de kosten verlaagd worden? En hoe kunnen jonge dokters beter begeleid en opgeleid worden? 

De werkculturen van artsengroepen zijn buitengewoon complex. Daarnaast maakt het lange proces om in te groeien en mee te tellen in artsengroepen dat jonge dokters nogal eens afhaken. Zij voelen zich geregeld niet opgenomen, niet serieus genomen en niet gehoord. Daarnaast zijn fricties en conflicten in vakgroepen vaak een verborgen onderwerp waar niet altijd graag over wordt gepraat, maar wel veel invloed kunnen hebben op de levens van de dokters en de collega's die met hen samenwerken. 

Het onderzoek van CareDrives, waarbij de drijfveerprofielen van meer dan 15.000 zorgmedewerkers zijn gemeten, geeft inzicht in de manier waarop mensen in de zorg functioneren, maar ook in de patronen die zich daarin manifesteren. De uitkomsten zijn gepubliceerd in het boek Who cares? Wat drijft mensen in de zorg en hoe behouden we hun werkplezier’, wat dit voorjaar is verschenen. 
Tijdens het symposium wordt aan de hand van herkenbare voorbeelden inzicht en handvatten gegeven wat de opleidersgroep en de vakgroepen zelf kunnen doen. Hiermee kan het werkplezier behouden worden voor alle generaties. 


Zin in Zorg: Recept voor een vrolijke dokter
WORKSHOP - RONDE 1

Als jonge dokter wil je iedere dag de best mogelijke zorg bieden. Maar dat is niet altijd makkelijk. De werkdruk is hoog. Je inspraak is vaak beperkt. Medisch Centrum Leeuwarden heeft een programma in samenwerking met Zin in Zorg gemaakt voor de jonge professionals die daar verandering in willen brengen. Centraal staat “regie voor eigen werkplezier door a(n)ios”. In deze praktische workshop word je geïnspireerd.

 

WORKSHOPS RONDE 2 | RONDE 3

 

Afbeelding

Workshopronde 2

Aan de slag met escapespellen
WORKSHOP – RONDE 2 en 3 

Een educatief escapespel maakt leren leuk en een directe koppeling van leerdoelen aan puzzels maakt het spelen leerzaam. Deelnemers aan deze workshop lossen door samen te werken puzzels op om uiteindelijk de eindcode te kraken. Je ontdekt dat het spelen van een educatief escapespel zowel digitaal, fysiek als in een combinatie van beiden toepasbaar is. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op het ontwikkelen van eigen een spel met behulp van een stappenplan en de toepassingsmogelijkheden in de opleiding. Speel je mee?


Advies opleidingsstructuur: hoe verder?
SYMPOSIUM - RONDE 1 en 2

De Federatie Medisch Specialisten heeft binnen het project Opleiden 2025 een advies vernieuwd overkoepelende opleidingenstructuur geschreven en deze aangeboden aan de wetenschappelijke verenigingen van de medisch-specialistische vervolgopleidingen. Een structuur die niet alleen toekomstbestendig en werkbaar is, maar ook de bevlogenheid van specialisten in opleiding borgt door in te spelen op een autonomie. Tijdens dit symposium wordt het advies toegelicht en gaan we op interactieve wijze in gesprek over vervolgstappen naar aanleiding van dit advies.


Boundary crossing: leren van elkaars vakgebied
WORKSHOP – RONDE 1 en 2 

Boundary crossing, leren met elkaar. Grensgebieden van elkaars vakgebied weten op te zoeken en te benutten om tot innovatieve resultaten te komen.
GGD Rotterdam-Rijnmond ontvangt aios vanuit diverse specialismen, zoals medische microbiologie, dermatologie en longgeneeskunde. Omgekeerd verrichten aios infectieziektebestrijding en tuberculosebestrijding vanuit de openbare gezondheidszorg stages binnen het ziekenhuis. Zeker in huidige tijden met diverse maatschappelijke vraagstukken die zowel binnen het ziekenhuis als de openbare gezondheidszorg spelen, heeft deze kennisuitwisseling en ervaring opdoen met elkaars specialismen een grote meerwaarde. Tijdens deze workshop worden deze ervaringen gedeeld, discussiepunten besproken en ga je onderzoeken welke grensgebieden je zelf als aios kan opzoeken om jouw leerrendement te vergroten.


Continu verbeteren als kerncompetentie: Lean in de opleiding
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

De medische vervolgopleidingen staan onder grote druk. Niet alleen medisch inhoudelijk is er een toename van de eisen van een opleiding, ook de maatschappij verlangt dat de opleiding efficiënt wordt ingericht. Aios zijn ook op een kantelpunt in hun privéleven, met keuzes over bijvoorbeeld samenwonen, kinderen en verhuizen. De onzekerheid omtrent beschikbare posities ná de opleiding zorgt eveneens voor onzekerheden. De lean principes kunnen bijdragen om de druk van deze interne en externe factoren te beperken. Het belangrijkste principe van een lean manier van organiseren is het continu verbeteren door het optimaliseren van processen. Het dagelijkse werk dient te bestaan uit met name waardevolle activiteiten en te worden ontdaan van zoveel mogelijk verspilling: waste. In deze workshop ga je aan de slag met reduceren van waste. Na een korte introductie van de lean principes, laten we je zelf ontdekken en ervaren wat dit kan betekenen op de werkvloer met behoud van werkplezier, autonomie en duurzaamheid.


De bemiddelingsrol van de Centrale Opleidingscommissie in de praktijk
WORKSHOP - RONDE 2

De Centrale Opleidingscommissie (COC) heeft een betekenisvolle rol wanneer er tussen aios en opleiders conflicten ontstaan. Conflicten zijn een bron van verandering en verduidelijking en zij kunnen cohesie versterken. De COC kan de opleider en de aios terzijde staan, maar heeft ook de juridische taak om lokaal mediation te organiseren voor de aios de overweegt om naar de landelijke RGS geschillencommissie te gaan. Wij vroegen de COC’s van de umc’s in de periode van februari 2022 tot en met mei 2022 hoe ze deze taak invullen. Deze workshop is bedoeld om te leren van goede voorbeelden in het toepassen van bemiddeling én om van conflicten te leren ter verbetering van het opleidingsklimaat.


Debatworkshop Stichting Dokters in Debat
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Met de uitdagingen waar de Nederlandse gezondheidszorg voor staat is het hard nodig dat, naast politici en beleidsmakers, ook artsen hun stem laten horen in het maatschappelijk debat. Tijdens de workshop debatteren van Dokters in Debat maak je aan de hand van de klassieke retorica kennis met de vaardigheden van het debatteren. Stichting Dokters in Debat stimuleert artsen om zich meer uit te spreken in het maatschappelijk debat. Maak laagdrempelig kennis met debatteren en verlaag de drempel om ook uw stem te laten horen in het publieke debat. If you’re not at the table, you’re on the menu.


De kracht van goed inwerken
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Een goed inwerkprogramma is een cruciaal onderdeel in de opleiding, maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat het geen overload aan informatie wordt? Hoe creëer je ruimte voor het socialisatieproces en dat nieuwe collega’s zich thuis voelen én dat het dan ook nog leuk is? Miriam Boer, manager van de AVL Academie, neemt je mee in hoe het Antoni van Leeuwenhoek nieuwe collega’s (in opleiding) inwerkt. Dit inwerkprogramma bestaat uit een uitdagende introductiedag, een innovatieve escapemuur en een inwerkprogramma op de werkvloer. Miriam neemt je op inspirerende wijze mee in de theorie achter een goed inwerkprogramma (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) en ze laat je ervaren hoe inwerken ook anders kan. Ontdek hoe jij voor en met jouw nieuwe collega’s een vliegende start kunt maken.


De nieuwe dokter en de klimaatcrisis
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

De klimaatcrisis de grootste bedreiging is voor de volksgezondheid, stelt de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Het wetenschappelijk bewijs is overweldigend. De noodzaak te verduurzamen is groter dan ooit. De universitair medische centra onderkennen de noodzaak en ondertekenden de Green Deal Duurzame Zorg. Ook de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) roept medische opleidingen op planetary health in de curricula op te nemen.

In de opleidingspraktijk ontstaat nu de vraag van de kip of het ei: Volgt de opleiding tot specialist de ontwikkelingen in het veld of loopt de opleiding voorop in de ontwikkelingen? En wat betekent dit dan voor aios, opleiders en docenten binnen de opleiding?
Wij, de landelijke werkgroep Planetary health in de huisartsopleiding, zetten deze vragen centraal. Naast een introductie over de klimaatcrisis in relatie tot gezondheid, wordt interactief ruimte gegeven aan ieders perspectief en inzicht. We nodigen deelnemers uit te reflecteren op hun positie ten aanzien van de ecologische crisis en de eigen professionele rol als onderwijs- of zorgprofessional.


De SENZA methode voor een teamgesprek na een ingrijpende gebeurtenis
WORKSHOP - RONDE 1 en 2

Ingrijpende gebeurtenissen hebben zowel impact op medische professionals als op zorgteams. In de zorg wordt hier echter te weinig aandacht aan besteed. Dit gaat ten kostte van de vitaliteit, werkplezier en voorzettingsvermogen van zorgverleners. 
In deze workshop gaan de deelnemers concreet aan de slag met de SENZA methode voor een teamgesprek na een ingrijpende gebeurtenis. SENZA staat voor samen starten (S), ervaringen delen (E), normaliseren (N), zelfzorg stimuleren (Z) en afspraken maken (A). Het is géén medisch-inhoudelijke debriefing, maar heeft het expliciete doel de weerbaarheid voor acute stress na een ingrijpende gebeurtenis te vergroten binnen het volledige zorgteam We bespreken de onderliggende wetenschappelijke en theoretische basis van acute stress, weerbaarheid en de rol van de SENZA-methode daarbij. Daarna wordt de methode zelf en de individuele elementen en aandachtspunten daarbij besproken. Nadien wordt er in kleine groepjes onder leiding van een SENZA-trainer geoefend aan de hand van een simulatiecasus.


De Vitale Dappere Dokter
SYMPOSIUM - RONDE 2

Met het programma De Vitale Dappere Dokter worden anios en aios begeleid in hun persoonlijke ontwikkeling als arts maar vooral als mens. In dit door de JNIV bekroonde programma worden onderwerpen besproken zoals: wat zijn mijn kwetsbaarheden, valkuilen en beperkingen en hoe zorg ik ervoor dat ze in mijn voordeel gaan werken, hoe om te gaan met onzekerheid en twijfels maar ook wat betekent geluk voor jou. Middels een presentatie zal de inhoud van het programma worden besproken om zo een kijkje te geven in wat we doen en om daarnaast te kunnen inspireren of dit ook iets voor uw ziekenhuis of vakgroep zou kunnen zijn. Ook evalueren we hoe het programma wordt ervaren met een van de deelnemende ziekenhuizen. 


Droomdenken: over gisteren, vandaag en morgen
WORKSHOP - RONDE 2

Stel je voor dat je net de middelbare school hebt verlaten. Welke opleiding zou je dan kiezen? Wat inspireert je nog steeds in je huidige vak? Als je zelf je dagindeling kunt bepalen, hoe ziet jouw ideale werkdag eruit? Waar leidt jouw weg naartoe? Een loopbaanpad ontstaat gedurende je leven en wordt vaak beïnvloed door toevallige gebeurtenissen. Het wordt soms pas duidelijk waar je eigenlijk naartoe gaat wanneer je terugkijkt. Tijdens deze workshop vertragen we en staan we even stil bij jouw levensloop en loopbaanfasen, evenals die van je collega's. Je gaat in gesprek met collega-aios en stafleden over hun levensloop en koers. Waarom? Omdat reflecteren je helpt de beste arts te worden, en te blijven, die je kunt zijn."


Een onderwijsstage in de vervolgopleiding is een no-brainer
WORKSHOP - RONDE 1 en 2

Ruim baan voor de dokter met onderwijskwaliteiten. Goed zijn als docent of opleider maakt je als dokter beter. Als je kennis kunt overbrengen, dan heb je de kennis. Als je studenten kunt motiveren en aanzetten tot leren, kun je ook patiënten creatief stimuleren tot meer eigen regie. Als je je hebt verdiept in groepsdynamiek van werkgroepen, wordt vakgroepdynamiek ook duidelijker en hanteerbaar. Steviger onderwijscompetenties dagen de aios uit de eigen opleiding te verbeteren. Grenzen worden verlegd, werkplezier en autonomie verhoogd. Al overtuigd? Denk groot en begin klein. Laat je inspireren en leer met ons in deze workshop, waar wij je laten zien wat de mogelijkheden zijn voor een onderwijsstage; zeker niet alleen maar academisch. We verkennen wat mythes zijn, wat wél kan en wat daarvoor nodig is. Aios en opleiders vanuit verschillende disciplines en (academische) centra laten zien hoe zo’n stage kan worden ingericht.


Effectief samenwerken binnen team of vakgroep
WORKSHOP - RONDE 2

Aan vertrouwen kun je niet werken, maar wel aan betrouwbaarheid. De prestaties van een team of vakgroep wordt op de eerste plaats bepaald door hoe er wordt samengewerkt en of het klimaat psychologisch veilig is. Teamwerk in de zorg beïnvloedt dan ook niet alleen de mentale gezondheid en het welzijn van de teamleden, maar ook in hoeverre er wordt geïnnoveerd en effectieve hoogwaardige veilige en compassievolle zorg wordt geleverd. Onderzoek wijst dit keer op keer uit.
 
Wij begeleiden vanuit BFC Compassionate Care & Mindful Medicine teams en vakgroepen in de zorg. In deze workshop delen wij onze inzichten en ervaringen. We delen inzichten vanuit wetenschap en vanuit de praktijk over hoe het kan dat sommige teams in de zorg excelleren, terwijl andere teams achterblijven op het gebied van samen leren en innoveren. In hoeverre kan het individu (jij) daar invloed op uitoefenen?  Deze workshop richt zich op welke rol vaardigheden als compassie en mindfulness spelen in een effectieve samenwerking. En hoe kunnen deze vaardigheden verder ontwikkeld worden? Hoe bouw je aan wederzijds vertrouwen waarin je elkaar ook heldere feedback kan geven? Presentatie, oefeningen en het uitwisselen van ervaringen worden afgewisseld. Ook zal opleider en intensivist Jesse de Metz bijdragen aan de dialoog hoe intergeneratieve verschillen in samenwerking overbrugd kunnen worden.


Feedback als katalysator voor het leerproces
WORKSHOP - RONDE 2

Feedback in de medische vervolgopleidingen heeft als doel het verbeteren van kennis, vaardigheden en/of attitude van aios. Toch blijken tutoren terughoudend in het geven van (positieve) feedback tijdens de landelijke onderwijsbijeenkomsten met aios psychiatrie. In deze workshop richten we ons op het leren geven, vragen en ontvangen van feedback en het leereffect daarvan.


Het ellendespel: inzicht in de sociale hulpkaarten bij en voor aios
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

De meeste ziekenhuizen hebben veel geregeld voor het mentaal welbevinden van hun medewerkers. Vaste medewerkers kennen de mogelijkheden die geboden worden, maar hoe zit dat bij aios? Aios werken vaak relatief kortdurend in een ziekenhuis. Hoe kan frustratie en ellende bij hen voorkomen worden en welke hulp is er als er ellende is? Hoe kunnen aios de weg vinden op de sociale kaart van het ziekenhuis? In het Jeroen Bosch Ziekenhuis ontwikkelden we hiervoor 'het ellendespel', een interactief spel om de sociale hulpkaart te leren kennen. In de introductiedagen van het ziekenhuis komt dit onderwerp aan bod voor alle nieuwe a(n)ios en medisch specialisten. In deze workshop gaan we interactief aan de slag met 'het ellendespel'. Van onderliggende visie tot het spelen van het spel. Tot slot nemen we jullie mee in tips en trics om er in de eigen leeromgeving mee aan de slag te gaan. Leer meer over het voorkomen van, en het helpen bij, ellende.


Hoe maak ik een begroting voor mijn opleiding?
WORKSHOP - RONDE 2

Al te vaak zijn opleiders, ondersteuners en aios nauwelijks betrokken bij de financiële aspecten van het opleiden. In het beste geval kan ervan worden uitgegaan dat alles wel goed geregeld zal worden door het leerhuis of een bedrijfsbureau. Echter in de praktijk bestaan er grote verschillen tussen opleidingen, in hoeverre aios en opleiders worden gefaciliteerd om hun opleiding vorm te geven, soms zelf binnen dezelfde kliniek. Om het goede gesprek te kunnen voeren met het management over de financiën is het enorm behulpzaam wanneer er zicht is op de kosten van het opleiden. In deze workshop leren de deelnemers om zelf op eenvoudige wijze een begroting voor hun eigen opleiding op te stellen, aan de hand van een model dat hiervoor al meer dan tien jaar wordt gebruikt bij de opleiding anesthesiologie in het UMC Utrecht.


Individueel leren én interprofessioneel opleiden in palliatieve zorg: van droom naar realiteit voor de nieuwe dokter
WORKSHOP - RONDE 2

In het Integraal Zorgakkoord 2022 wordt samenwerken in netwerken in en tussen goed opgeleide teams als één van de pijlers genoemd voor de beste zorg met betrekking tot diagnostiek, behandeling, nazorg en palliatieve zorg. Hoe zorg je er nu voor dat nieuwe ontwikkelingen en interprofessioneel opleiden vorm krijgen in de alledaagse praktijk? Binnen het Opleiden 2025 project Interprofessioneel opleiden van de Federatie, hebben O2PZ, LUMC en AmsterdamUMC de handen ineengeslagen voor de Interprofessionele netwerkstage palliatieve zorg. In deze netwerkstage zijn twee pilots (door)ontwikkeld om interprofessionele palliatieve zorg vorm te geven. Op zodanige wijze dat aios hun eigen leerpad kunnen bepalen en tegelijkertijd werken aan opleidingsdoelen. Tijdens deze workshop delen we specifiek de resultaten van de pilot van het LUMC: een hybride SPOC palliatieve zorg. Om vervolgens aan de hand van prikkelende stellingen het gesprek met elkaar voeren over interprofessioneel opleiden en palliatieve zorg. Wat doe je al? Wat gaat goed, en wat kan beter? Zouden deze goede voorbeelden toepasbaar in jouw beroepspraktijk zijn? En wat heb jij nodig voor de volgende stap?


Integrative medicine 
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Integrative medicine (IM) bestaat uit vier hoofdpijlers: de arts als coach, aandacht voor preventie en welzijn, aandacht voor een gezonde/helende omgeving, een combinatie van reguliere geneeskunde met aanvullende technieken die bewezen effectief en veilig zijn. In deze workshop doorlopen we wat IM precies inhoudt, kijken we naar de risico's, de voordelen in je spreekkamer (onder andere regie leggen bij patiënt) en hoe je een integratief consult voert. Daarnaast bespreken we tools zoals het spinnenweb positieve gezondheid, het leefstijlroer en het ethisch raamwerk. In deze workshop wordt er geoefend met handige tools die direct inzetbaar zijn in de beroepspraktijk.


Interprofessioneel opleiden in de sociale geneeskunde
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Door het stimuleren van kennisuitwisseling en begrip tussen verschillende vakgebieden, draagt interprofessioneel opleiden bij aan innovatie, efficiëntie en verbeterde zorg- en dienstverlening binnen de sociale geneeskunde. Bij de NSPOH (Netherlands School of Public & Occupational Health) volgen alle deelnemers van de verschillende opleidingen aan het begin van hun opleiding samen de module Cliënt, Casus en Context. Ze maken daarin nader kennis met het brede werkveld van de sociale geneeskunde. Zo krijgen ze inzicht in de veelzijdige professionele betrokkenheid bij de casuïstiek en de context van de cliënten die ze tegenkomen in hun werk. In deze workshop presenteren we de opzet en opbrengsten van de module. We voeren een aantal werkvormen uit die in de module gebruikt worden en bespreken de bruikbaarheid daarvan.


Interprofessionele werkvormen: speel het vooroordelenspel
WORKSHOP - RONDE 2

Om de zorg voor een multi-morbide patiënt goed op elkaar af te stemmen, is het nodig dat de betrokken zorgprofessionals interprofessioneel samenwerken. Inmiddels zijn meer dan 30 interprofessionele werkvormen, ontwikkeld door collega’s uit het land, gebundeld door de Federatie in de Werkvormenbundel interprofessioneel opleiden in de zorg. In deze workshop spelen deelnemers het vooroordelenspel, één van de werkvormen uit de bundel. Met deze werkvorm bespreken deelnemers de heersende vooroordelen over eigen en andere disciplines. Ze staan stil bij het effect op samenwerking en komen tot voorstellen tot optimalisatie. Tot slot ontvangen deelnemers de uitgebreide werkvormenbundel. 


Leren voor en in veranderende zorgpraktijken: hoe pakt de nieuwe dokter dat aan?
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

De ambitie om aios nieuwe competenties en actuele thema’s te leren, te midden van verschuivende zorg naar buiten de (academische) ziekenhuismuren, vraagt om nieuwe manieren van leren en opleiden in de medische vervolgopleidingen. In deze interactieve workshop gaan we aan de slag met de vragen: hoe kan leren over nieuwe thema's geïntegreerd worden in bestaande, drukke opleidingspraktijken? En hoe kunnen we profiteren van kansen om buiten de grenzen van de eigen opleidingspraktijk te leren? We delen ter inspiratie inzichten uit eigen onderzoek (design based research) over het inrichten van een leerwerkomgeving rondom een nieuw thema, gezondheidsbevordering, in de geneeskunde opleiding.


Palliatieve zorg voor moslims
WORKSHOP - RONDE 1 en 2

Het deel van de bevolking met een islamitische achtergrond groeit en wordt ouder. Voor deze ouder wordende populatie is zorg rondom het levenseinde een onderwerp dat steeds relevanter wordt. Palliatieve zorg in Nederland is vaak anders dan in het land van herkomst, er wordt anders gekeken naar, en gedacht over, thema’s als ziekte en dood. MEDIC heeft in samenwerking met theologen en medische experts een workshop ontwikkeld die zorgverleners in staat stelt om cultuur- en religie-sensitieve palliatieve zorg te verlenen aan islamitische patiënten. Tijdens de workshop wordt aandacht besteed aan de gedachtes van moslims over ziekte en dood, maar ook aan dilemma’s die zich kunnen voordoen. Er wordt in de islamitische en westerse literatuur gedoken en er zal aandacht worden besteed aan praktische tips en handvatten. 


RGS symposium: evaluatiebezoeken instellingen en opleidingen
SYMPOSIUM - RONDE 2

Een symposium voor opleiders, aios, visitatoren, plenaire visitatie commissie (PVC), concilia, COC-leden en leerhuismedewerkers. In de nieuwe toezichtsystematiek gaat vanaf 2025 het evaluatiebezoek de vijf-jaarlijkse opleidingsvisitatie en instellingsvisitatie vervangen. Daarnaast moeten instellingen ook periodiek aan de Registratiecommissie geneeskundig Specialisten (RGS) rapporteren. Hoe ziet deze systematiek eruit? Hoe wordt dit georganiseerd? Wat houdt een evaluatiebezoek in? De insteek van een evaluatiebezoek is anders en heeft een veel meer reflecterend, proactief en misschien ook wel een coachend karakter. Deelnemers worden meegenomen in de opzet, doelstellingen en uitvoering van evaluatiebezoeken en uitgenodigd om vanuit het perspectief van de instelling, opleiding of PVC naast generieke gespreksonderwerpen met het panel mee te denken over specifieke vakinhoudelijke of thematische gespreksonderwerpen bij een evaluatiebezoek. 


Verbeter (je) slaap
(RONDE 2 en 3)

Eén op de vijf mensen heeft last van slaapproblemen. Slaapproblemen verhogen het risico op lichamelijke en mentale klachten. Slaapproblemen zijn een veelgehoorde klacht in de spreekkamer en kunnen bij zowel patiënt als arts voor hopeloosheid zorgen. Want hoe behandel je een patiënt met slaapproblemen? Een benzo is zo voorgeschreven, maar is de patiënt hier echt mee geholpen? In deze interactieve workshop geven we je handvatten om slaapproblemen te behandelen. Deze handvatten zijn gebaseerd op insomnia cognitieve gedragstherapie, de meest effectieve behandeling voor slaapproblemen. Je leert niet alleen hoe je een patiënt kunt behandelen met slaapproblemen, maar ook hoe je je eigen slaap kunt verbeteren. Immers een uitgeruste dokter, is een blije dokter.

 

WORKSHOPS RONDE 1 | RONDE 3

Afbeelding

Workshopronde 3

Aan de slag met escapespellen
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Een educatief escapespel maakt leren leuk en een directe koppeling van leerdoelen aan puzzels maakt het spelen leerzaam. Deelnemers aan deze workshop lossen door samen te werken puzzels op om uiteindelijk de eindcode te kraken. Je ontdekt dat het spelen van een educatief escapespel zowel digitaal, fysiek als in een combinatie van beiden toepasbaar is. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op het ontwikkelen van eigen een spel met behulp van een stappenplan en de toepassingsmogelijkheden in de opleiding. Speel je mee?


Bevlogen in balans
WORKSHOP - RONDE 3

Rust in je brein en luisteren naar je hart. De nieuwe dokter is een dokter die een goed evenwicht vindt tussen bevlogenheid en wél in balans blijven. Want de valkuil van bevlogen zijn is dat je grenzeloos wordt in wat je doet. In je drukke werkzaamheden kan je makkelijk doorslaan in je bevlogenheid en dan neemt je hoofd het over. Dan voel je je bevlogenheid niet meer. En je raakt zeker uit balans. In deze workshop brengen we je balans in praktijk op de yoga mat. Het is een vorm van ‘Embodied learning’, zodat jij in opleidingssituaties hierop kan terugvallen. Want yoga gaat niet over de houdingen alleen, yoga gaat over de wijsheid die erachter zit, over grenzen, over stevigheid en soepelheid. Over stevig staan en meebewegen. Het gaat over leiderschap nemen over jezelf. Omdat je hart een belangrijke rol speelt in bevlogenheid, maar ook heel belangrijk is voor balans, leer je ook over hartcoherentie, dé manier om uit je hoofd te blijven, je veerkracht te vergroten en te luisteren naar je hart. Zodat jij bevlogen in balans blijft.


Continu verbeteren als kerncompetentie: Lean in de opleiding
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

De medische vervolgopleidingen staan onder grote druk. Niet alleen medisch inhoudelijk is er een toename van de eisen van een opleiding, ook de maatschappij verlangt dat de opleiding efficiënt wordt ingericht. Aios zijn ook op een kantelpunt in hun privéleven, met keuzes over bijvoorbeeld samenwonen, kinderen en verhuizen. De onzekerheid omtrent beschikbare posities ná de opleiding zorgt eveneens voor onzekerheden. De lean principes kunnen bijdragen om de druk van deze interne en externe factoren te beperken. Het belangrijkste principe van een lean manier van organiseren is het continu verbeteren door het optimaliseren van processen. Het dagelijkse werk dient te bestaan uit met name waardevolle activiteiten en te worden ontdaan van zoveel mogelijk verspilling: waste. In deze workshop ga je aan de slag met reduceren van waste. Na een korte introductie van de lean principes, laten we je zelf ontdekken en ervaren wat dit kan betekenen op de werkvloer met behoud van werkplezier, autonomie en duurzaamheid.


Datascience; benadering vanuit de medische kant 
WORKSHOP - RONDE 3

In deze workshop zetten we een eerste stap om de kloof tussen de medische wereld en de technische AI wereld te overbruggen. Welke toepassingen van big data, machine learning, deep learning en van kunstmatige intelligentie zijn er in de zorg en wat betekent dit voor jou als dokter?


De gang naar de RGS Geschillencommissie
WORKSHOP - RONDE 3

Als een geschil tussen de aios en de opleider onbemiddelbaar is, dan kan de aios de geschillencommissie van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) verzoeken om een uitspraak. Deze landelijke geschillencommissie bestaat uit een medisch specialist, een aios, meestal van hetzelfde specialisme als de verzoekende aios en één of twee juristen. In veel gevallen gaat het in dit soort geschillen om het besluit van de opleider om de opleiding van de aios te beëindigen. De RGS publiceert de uitspraken anoniem op de website en geeft informatie over de kans van de aios om de opleiding te mogen vervolgen. Een gang naar de rechtbank is daarna nog mogelijk, maar aios doen dat zelden. In deze workshop geven we een inkijkje in de procedure van de landelijke RGS geschillencommissie en stellen we onszelf de vraag: Wat kunnen we leren van deze geschillen om het opleiden van de aios te verbeteren?


Debatworkshop Stichting Dokters in Debat
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Met de uitdagingen waar de Nederlandse gezondheidszorg voor staat is het hard nodig dat, naast politici en beleidsmakers, ook artsen hun stem laten horen in het maatschappelijk debat. Tijdens de workshop debatteren van Dokters in Debat maak je aan de hand van de klassieke retorica kennis met de vaardigheden van het debatteren. Stichting Dokters in Debat stimuleert artsen om zich meer uit te spreken in het maatschappelijk debat. Maak laagdrempelig kennis met debatteren en verlaag de drempel om ook uw stem te laten horen in het publieke debat. If you’re not at the table, you’re on the menu.


De kracht van goed inwerken
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Een goed inwerkprogramma is een cruciaal onderdeel in de opleiding, maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat het geen overload aan informatie wordt? Hoe creëer je ruimte voor het socialisatieproces en dat nieuwe collega’s zich thuis voelen én dat het dan ook nog leuk is? Miriam Boer, manager van de AVL Academie, neemt je mee in hoe het Antoni van Leeuwenhoek nieuwe collega’s (in opleiding) inwerkt. Dit inwerkprogramma bestaat uit een uitdagende introductiedag, een innovatieve escapemuur en een inwerkprogramma op de werkvloer. Miriam neemt je op inspirerende wijze mee in de theorie achter een goed inwerkprogramma (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) en ze laat je ervaren hoe inwerken ook anders kan. Ontdek hoe jij voor en met jouw nieuwe collega’s een vliegende start kunt maken.


De nieuwe dokter en de klimaatcrisis
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

De klimaatcrisis de grootste bedreiging is voor de volksgezondheid, stelt de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Het wetenschappelijk bewijs is overweldigend. De noodzaak te verduurzamen is groter dan ooit. De universitair medische centra onderkennen de noodzaak en ondertekenden de Green Deal Duurzame Zorg. Ook de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) roept medische opleidingen op planetary health in de curricula op te nemen.

In de opleidingspraktijk ontstaat nu de vraag van de kip of het ei: Volgt de opleiding tot specialist de ontwikkelingen in het veld of loopt de opleiding voorop in de ontwikkelingen? En wat betekent dit dan voor aios, opleiders en docenten binnen de opleiding?
Wij, de landelijke werkgroep Planetary health in de huisartsopleiding, zetten deze vragen centraal. Naast een introductie over de klimaatcrisis in relatie tot gezondheid, wordt interactief ruimte gegeven aan ieders perspectief en inzicht. We nodigen deelnemers uit te reflecteren op hun positie ten aanzien van de ecologische crisis en de eigen professionele rol als onderwijs- of zorgprofessional.


De nieuwe dokter omarmt de complexiteit
WORKSHOP - RONDE 3

Hoe kan het leren over complexiteit en over het leveren van geïntegreerde zorg op werkvloer worden gefaciliteerd? In deze workshop beginnen we met een complexiteit-game waarbij de deelnemers een professie krijgen toegewezen en vanuit daar gevraagd worden om keuzes te maken. Hierop volgt een beknopte presentatie die ingaat op geïntegreerde zorg en bevindingen uit onderzoeken en onderwijs die zijn uitgevoerd door de moderatoren. Vervolgens gaan deelnemers, gebruikmakend van deze inzichten, aan de slag met praktijkvoorbeelden. Door zelf de gehele complexiteit in kaart te brengen zullen deelnemers ervaren wat dit voor hun dagelijkse (opleiding)praktijk kan betekenen. Tot slot zullen praktische tips worden gedeeld, waarmee opleiders direct aan de slag kunnen gaan bij complexe casuïstiek.


Geluk en mindset
WORKSHOP - RONDE 3

Met het programma De Vitale Dappere Dokter worden anios en aios begeleid in hun persoonlijke ontwikkeling als arts maar vooral als mens. In dit door de JNIV bekroonde programma worden onderwerpen besproken zoals: wat zijn mijn kwetsbaarheden, valkuilen en beperkingen en hoe zorg ik ervoor dat ze in mijn voordeel gaan werken, hoe om te gaan met onzekerheid en twijfels maar ook wat betekent geluk voor jou. In deze workshop 'geluk en mindset' focussen we ons op de factoren die invloed hebben op ons geluk. Verlaat jij vandaag de sessie met een ander inzicht?


Het ellendespel: inzicht in de sociale hulpkaarten bij en voor aios
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

De meeste ziekenhuizen hebben veel geregeld voor het mentaal welbevinden van hun medewerkers. Vaste medewerkers kennen de mogelijkheden die geboden worden, maar hoe zit dat bij aios? Aios werken vaak relatief kortdurend in een ziekenhuis. Hoe kan frustratie en ellende bij hen voorkomen worden en welke hulp is er als er ellende is? Hoe kunnen aios de weg vinden op de sociale kaart van het ziekenhuis? In het Jeroen Bosch Ziekenhuis ontwikkelden we hiervoor 'het ellendespel', een interactief spel om de sociale hulpkaart te leren kennen. In de introductiedagen van het ziekenhuis komt dit onderwerp aan bod voor alle nieuwe a(n)ios en medisch specialisten. In deze workshop gaan we interactief aan de slag met 'het ellendespel'. Van onderliggende visie tot het spelen van het spel. Tot slot nemen we jullie mee in tips en trics om er in de eigen leeromgeving mee aan de slag te gaan. Leer meer over het voorkomen van, en het helpen bij, ellende.


Integrative medicine 
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Integrative medicine (IM) bestaat uit vier hoofdpijlers: de arts als coach, aandacht voor preventie en welzijn, aandacht voor een gezonde/helende omgeving, een combinatie van reguliere geneeskunde met aanvullende technieken die bewezen effectief en veilig zijn. In deze workshop doorlopen we wat IM precies inhoudt, kijken we naar de risico's, de voordelen in je spreekkamer (onder andere regie leggen bij patiënt) en hoe je een integratief consult voert. Daarnaast bespreken we tools zoals het spinnenweb positieve gezondheid, het leefstijlroer en het ethisch raamwerk. In deze workshop wordt er geoefend met handige tools die direct inzetbaar zijn in de beroepspraktijk.


Interprofessioneel opleiden in de sociale geneeskunde
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Door het stimuleren van kennisuitwisseling en begrip tussen verschillende vakgebieden, draagt interprofessioneel opleiden bij aan innovatie, efficiëntie en verbeterde zorg- en dienstverlening binnen de sociale geneeskunde. Bij de NSPOH (Netherlands School of Public & Occupational Health) volgen alle deelnemers van de verschillende opleidingen aan het begin van hun opleiding samen de module Cliënt, Casus en Context. Ze maken daarin nader kennis met het brede werkveld van de sociale geneeskunde. Zo krijgen ze inzicht in de veelzijdige professionele betrokkenheid bij de casuïstiek en de context van de cliënten die ze tegenkomen in hun werk. In deze workshop presenteren we de opzet en opbrengsten van de module. We voeren een aantal werkvormen uit die in de module gebruikt worden en bespreken de bruikbaarheid daarvan.


Landelijke RGS enquête opleidingsklimaat
WORKSHOP - RONDE 3

Een goed en veilig opleidingsklimaat is hetgeen we met z’n allen nastreven. Het is een onderwerp dat bij visitaties, evaluaties, interne audits altijd aan bod komt, en ook het onderwerp is van meerdere groot of klein opgezette enquêtes door instellingen, verenigingen of belangenbehartigers zoals De Jonge Specialist. Problemen met het opleidingsklimaat zijn bij audits vaak lastig boven water te krijgen en enquêtes hebben vaak beperkingen bij kleine doelgroepen of deelnamepercentages. Daarentegen signaleren enquêtes onder grotere groepen belangrijke aandachtspunten met betrekking tot klimaat, motivatie en uitval. Daarom wil de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) één grote landelijke enquête opzetten. Dit biedt een mogelijkheid aios uit alle clusters periodiek te bereiken om die belangrijke aspecten van klimaat, veiligheid en motivatie uit te vragen met een compacte en doordachte vragenlijst. Naast het verzamelen van informatie om breed op te kunnen sturen, geeft dit de mogelijkheid om ook (voor zover anonimiteit van aios gewaarborgd blijft) gegevens beschikbaar te krijgen over en voor individuele specialismen, instellingen, opleidingen, groepen en benchmarking. In deze workshop nemen we je mee in de opzet van dit project, bespreken we gezamenlijk de mogelijkheden en onmogelijkheden, en verkennen we waaraan een goede enquête zou moeten voldoen om succesvol te zijn.


Leren voor en in veranderende zorgpraktijken: hoe pakt de nieuwe dokter dat aan?
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

De ambitie om aios nieuwe competenties en actuele thema’s te leren, te midden van verschuivende zorg naar buiten de (academische) ziekenhuismuren, vraagt om nieuwe manieren van leren en opleiden in de medische vervolgopleidingen. In deze interactieve workshop gaan we aan de slag met de vragen: hoe kan leren over nieuwe thema's geïntegreerd worden in bestaande, drukke opleidingspraktijken? En hoe kunnen we profiteren van kansen om buiten de grenzen van de eigen opleidingspraktijk te leren? We delen ter inspiratie inzichten uit eigen onderzoek (design based research) over het inrichten van een leerwerkomgeving rondom een nieuw thema, gezondheidsbevordering, in de geneeskunde opleiding.


Medisch Specialist 2035
WORKSHOP - RONDE 3

Sta jij als medisch specialist of arts-assistent midden in de zorg van morgen? Hoe zie jij de toekomst van het zorglandschap in 2035? Kom en deel jouw visie. Tijdens deze interactieve workshop duiken we samen in de maatschappelijke veranderingen en het zorglandschap van de toekomst. Wat betekent dit voor jou als (toekomstige) medisch specialist? Welke thema's worden cruciaal in 2035 en welke rol ga jij daarin spelen? Laat je stem horen en bouw mee aan de gezamenlijke visie van 'Medisch specialist 2035'. In deze workshop gaan we samen vooruitkijken, anticiperen en maken we ruim baan voor de nieuwe dokter. Jouw inzichten zijn waardevol voor de zorg van morgen.


Mindfulness en compassie als basis voor persoonlijk leiderschap
WORKSHOP - RONDE 3

'Ken uzelf…' Griekse filosofen als Socrates wisten al hoe belangrijk zelfinzicht is om het leven voluit te kunnen leven. Bewustzijn en het vermogen tot zelfregulatie vormen de basis van persoonlijk leiderschap en dit zijn bij uitstek kwaliteiten die je ontwikkeld met de ontwikkeling van mindfulness.  ‘Do no Harm’, de belangrijkste richtlijn voor dokters; geen schade toe te brengen in jouw medische beroepspraktijk, maar wat betekent het in jouw leven als mens? In welke relatie vind jij het eenvoudiger om te handelen naar do no harm; in relatie tot je patiënt, in relatie tot je collega of in relatie tot jezelf?
In deze workshop krijg je inzicht in de waarde van het ontwikkelen van mindfulness en (zelf)compassie in jouw persoonlijk leiderschap als dokter. Waarom zijn deze kwaliteiten zo belangrijk voor werkplezier en optimale patiëntenzorg en misschien nog wel interessanter; kan je het trainen? Je zal uitgedaagd worden om te reflecteren op jouw persoonlijk leiderschap, waar zelfzorg en het ondersteunen van persoonlijke veerkracht een wezenlijk onderdeel van zijn. 


Onderhandelen: 'Getting to yes'
WORKSHOP - RONDE 3

Goed kunnen onderhandelen wordt steeds belangrijker binnen de zorg, niet alleen voor bestuurders maar ook voor artsen. Tijdens deze workshop krijgen de deelnemers inzicht in de essenties van een goede onderhandeling en de processen die zich afspelen bij de tegenpartij. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de Harvard methode 'Getting to yes' en een aantal voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Deze cases krijg je voorafgaand aan het congres ter voorbereiding toegestuurd (tijdsinvestering vooraf: half uur).


Onderwijsontwikkeling: hoe pak jij dat aan?
WORKSHOP - RONDE 1 en 3

Wil jij je (cursorisch) onderwijs anders vormgeven, maar weet je niet hoe? Of heb je wel eens onderwijs gehad waarvan je dacht ‘ik wil graag weten hoe dit anders kan’? Of heb je een leuk idee voor een training/cursus/e-learning, maar nog geen ervaring met onderwijsontwikkeling? In deze workshop ga je zelf aan de slag met de ontwikkeling van onderwijs. Je leert de basisstappen van cursusontwikkeling, krijgt inspirerende voorbeelden te zien van hoe wetenschappelijke verenigingen blended onderwijs hebben ontwikkeld en je gaat zelf aan de slag om onderwijs vorm te geven. Neem ter voorbereiding een onderwerp, training of cursus in gedachten en kom tot een vernieuwend onderwijsontwerp in deze workshop. Het kan zowel om fysiek als digitaal of blended onderwijs gaan.


Openheid na incidenten
WORKSHOP - RONDE 3

Patiënten en hun naasten hebben behoefte aan, en recht op, open en eerlijke communicatie nadat een incident of calamiteit heeft plaatsgevonden. Het moeilijke gesprek dat zorgprofessionals dan met de patiënt of diens naasten voeren, wordt een disclosuregesprek genoemd. In deze interactieve workshop leer en oefen je met communicatietechnieken die je kunt gebruiken bij een disclosuregesprek, maar die je bijvoorbeeld ook kunt toepassen bij ernstige complicaties. Zo ben je goed voorbereid en weet je hoe zo’n gesprek op de juiste wijze te voeren, terwijl je zelf wellicht geabsorbeerd bent door je eigen emoties. Het is complexer dan een regulier slechtnieuwsgesprek. Voor zorgprofessionals gaat een incident of calamiteit vaak gepaard met gevoelens van schaamte, schuld, angst voor verlies van reputatie en andere (juridische) gevolgen. Voor een patiënt en/of diens naasten is het vaak een semantische discussie: fout gegaan of fout gedaan. Het voeren van een open en eerlijk gesprek is van groot belang. Zorgprofessionals en patiënten kunnen zo het incident beter verwerken. Er is een kans op herstel van vertrouwen in de behandelaar en de kwaliteit van zorg in het algemeen. Waardoor de kans vermindert op klachten en claims. Bovendien wordt er voldaan aan wettelijke verplichtingen door openheid en transparantie te bieden.


Ruim baan voor zorgevaluatie
SYMPOSIUM - RONDE 3

De patiënt en dokter van de toekomst willen weten wat de zorg die ze ontvangen en leveren toevoegt voor de patiënt. Vaak is dat onzeker; richtlijnen geven niet altijd een helder antwoord, bijvoorbeeld omdat het onderliggende bewijs niet sterk is. Dat kan leiden tot klinische dilemma’s. Hoe ga je met die dillema’s en onzekerheid om? Wat is daarbij de waarde van het onderliggende bewijs? En wat betekent dat voor het doen van klinisch evaluatieonderzoek?  In dit symposium gaan we samen met u onderzoeken hoe jonge dokters en hun opleiders met deze vragen in de opleiding om kunnen gaan.  


Superviseren en loslaten met verschillende generaties
WORKSHOP - RONDE 1 en 3

Voor het eerst werken er bijna vijf verschillende generaties op de Nederlandse werkvloer en tussen die generaties kan soms bijna een halve eeuw werkervaring zitten. Iedere generatie heeft zijn eigen kenmerken, krachten en valkuilen die van invloed zijn op de samenwerking, de opleiding en begeleiding van aios. Tijdens deze workshop komen deze generaties met hun kenmerken aan bod, creëren we bewustwording, behandelen we casuïstiek en reiken we tools aan hoe aan te sluiten bij verschillende generaties die anders in het werk staan. De nadruk ligt op de sterke kanten, kansen en een constructieve benadering: samen verder komen. Aan het einde van deze workshop heb je meer grip op je eigen supervisiestijl en ben je in staat om bewuste keuzes te maken, zodat de kwaliteit van de supervisie geoptimaliseerd wordt en je met vertrouwen kunt loslaten.


Verbeter (je) slaap
WORKSHOP - RONDE 2 en 3

Eén op de vijf mensen heeft last van slaapproblemen. Slaapproblemen verhogen het risico op lichamelijke en mentale klachten. Slaapproblemen zijn een veelgehoorde klacht in de spreekkamer en kunnen bij zowel patiënt als arts voor hopeloosheid zorgen. Want hoe behandel je een patiënt met slaapproblemen? Een benzo is zo voorgeschreven, maar is de patiënt hier echt mee geholpen? In deze interactieve workshop geven we je handvatten om slaapproblemen te behandelen. Deze handvatten zijn gebaseerd op insomnia cognitieve gedragstherapie, de meest effectieve behandeling voor slaapproblemen. Je leert niet alleen hoe je een patiënt kunt behandelen met slaapproblemen, maar ook hoe je je eigen slaap kunt verbeteren. Immers een uitgeruste dokter, is een blije dokter.


Vijf adviezen voor interprofessioneel samenwerken en leren
WORKSHOP - RONDE 3

Interprofessioneel samenwerken is noodzakelijk om netwerkgeneeskunde succesvol te laten zijn. Binnen het project Opleiden 2025 zijn zeven verschillende experimenten opgezet waarin vanuit verschillende perspectieven is onderzocht wat de succesfactoren en knelpunten zijn van interprofessioneel samenwerken en opleiden. De bevindingen uit deze experimenten zijn samengevat in vijf adviezen. In deze workshop bespreken we deze vijf adviezen en maken een praktische vertaalslag naar de praktijk. 


Werken aan een veilig opleidingsklimaat 
WORKSHOP - RONDE 3

Hoe ga je in gesprek over veiligheid in opleidingssituaties? De werkgroep Veilig opleidingsklimaat van de Federatie Medisch Specialisten ontwikkelde een zelfevaluatie-instrument ter ondersteuning hierbij. Tijdens deze workshop krijgen de deelnemers inzicht in het zelfevaluatie-instrument en leren ze hoe ze het kunnen toepassen binnen hun eigen opleiding en afdeling. Het uitgangspunt is een ‘veiligheidsladder’ die op vier domeinen inzicht geeft in het niveau van de veiligheidscultuur binnen een afdeling. Dit biedt aanknopingspunten om het gesprek over veiligheid aan te gaan en focus te kiezen voor concrete verbeteracties.

 

WORKSHOPS RONDE 1 | RONDE 2