Vernieuwde Informatiekaart voor communicatie over afschalen reguliere zorg
Een vernieuwde informatiekaart van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) helpt zorgverleners om met hun patiënten over het afschalen van de reguliere zorg te communiceren. De NZa benadrukt hoe belangrijk het is om bij gezondheidsklachten contact op te nemen met de (huis)arts of zorgverlener. De informatiekaart geeft handvatten aan zorgverleners om te communiceren met patiënten over zorg die niet op de gebruikelijke manier door kan gaan.
Zo staat op de informatiekaart bijvoorbeeld dat patiënten vanzelfsprekend veilige zorg kunnen verwachten. Maar ook dat zorgverleners hopen te kunnen rekenen op flexibiliteit van patiënten als zorg op afstand aangeboden kan worden. Daarnaast wordt beschreven hoe er met de patiënt in verschillende situaties gecommuniceerd kan worden. Bijvoorbeeld met iemand waarbij zorg is uitgesteld en met iemand die een klacht heeft. Ook gaat de informatiekaart in op een aantal aandachtspunten in de communicatie, zoals het scheppen van reële verwachtingen. Bijvoorbeeld als er sprake is van digitale zorg of van een langere wachttijd.
De informatiekaart is tot stand gekomen in samenwerking met de Patiëntenfederatie, de Federatie van Medisch Specialisten en de Landelijke Huisartsen Vereniging, Zorgverzekeraars Nederland, het RIVM en het ministerie van VWS.