Reactie Federatie op landelijke verdeling opleidingsplaatsen

De Federatie krijgt veel vragen van medisch specialisten over de nieuwe verdeling van opleidingsplaatsen voor artsen in opleiding tot medisch specialist. Hierbij wordt in opdracht van de minister de verdeling van opleidingsplaatsen over Opleidings- en Onderwijs Regio’s (OOR’s) gemaakt op basis van de zorgbehoefte. De minister schrijft in een brief aan de Tweede Kamer bij het zojuist gepubliceerde Capaciteitsplan: ‘Bij het verdelen van de nieuwe instroomplaatsen voor de medisch-specialistische opleidingen wordt vanaf 2024 beter aangesloten bij de bevolkingsomvang en daarmee de zorgvraag per regio. Als verdeelsleutel geldt vanaf dan de patiëntenpopulatie die door een ziekenhuis wordt bediend van alle ziekenhuizen in een regio.'

Niet de juiste prioriteit

Met de nieuwe wijze van het verdelen van de opleidingsplaatsen staat niet het opleiden van medisch specialisten centraal, maar alleen nog de te leveren zorg. Dat vinden wij niet de juiste prioriteit. Wat de Federatie Medisch Specialisten en al haar wetenschappelijke verenigingen betreft, moet de kwaliteit van de opleiding de eerste prioriteit hebben. Bij het verdelen van opleidingsplaatsen behoort de vraag centraal te staan hoe we er met elkaar voor zorgen dat de toekomstig medisch specialisten nu en straks de beste opleiding krijgen. 

Ook voorzien we dat met de nieuwe wijze van verdelen van de opleidingsplaatsen goede opleidingen zullen moeten verdwijnen. Het zal veel onnodig gedoe geven maar niets opleveren. Verdeling op basis van deze nieuwe systematiek zal leiden tot een nog schevere beschikbaarheid van medisch-specialistische zorg over Nederland en sluit daarmee juist niet aan bij de zorgvraag, zoals de minister stelt.  

Onbegrip

Onze visie op het verdelen van opleidingsplaatsen hebben we dan ook herhaald kenbaar gemaakt in de relevante gremia en bij het ministerie. We begrijpen heel goed dat er onder medisch specialisten, opleiders en aios veel onbegrip heerst over deze nieuwe wijze van verdelen. Het is niet goed dat de visie en opleidingsexpertise van de medisch specialisten die de opleiding verzorgen niet wordt meegenomen bij het verdelen van de opleidingsplaatsen. Opleiders en hun wetenschappelijke verenigingen behoren een belangrijke stem te hebben in dit proces ten behoeve van de kwaliteit van de opleiding. 

In de afgelopen jaren was de verdeling van opleidingsplaatsen de verdeling op basis van 50/50 (zorgvraag/opleidingsdoelen). Dat was het best mogelijke compromis wat ons betreft. Uiteindelijk moeten we allemaal streven naar een kwalitatieve opleiding voor onze toekomstig medisch specialisten om zo de beste zorg voor onze patiënten te garanderen.