Nieuwe Gedragscode Openheid Medische Incidenten
De nieuwe Gedragscode Openheid Medische Incidenten (GOMA) is per 1 maart ingegaan en vervangt de versie uit 2010. De GOMA geeft aanbevelingen aan zorgaanbieders, zorgverleners, verzekeraars, patiënten en belangenbehartigers bij de aanpak van medische incidenten en de afwikkeling van klachten en schadeclaims.
In de nieuwe GOMA wordt meer verantwoordelijkheid gelegd bij de zorgaanbieder bij de afwikkeling van medische incidenten. Andere belangrijke wijzigingen zijn:
- Er is expliciete aandacht voor de impact van een incident op de betrokken zorgverlener, de zogenaamde second victim.
- De zorginstelling dient de patiënt zelf te laten weten dat een verzoek wordt beoordeeld door de verzekeraar en dat de verzekeraar namens de zorginstelling handelt. Voorheen was dit de taak van de aansprakelijkheidsverzekeraar.
- Zorgaanbieders moeten patiënten proactief informeren over de aard en consequenties van een geschilprocedure in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Het doel van de gedragscode is dat voor zorgaanbieders, zorgverleners, verzekeraars, patiënten en belangenbehartigers een klimaat wordt gecreëerd van wederzijds vertrouwen, transparantie en samenwerking.