In het oog van de mediastorm

In tijden van de COVID-19 pandemie zijn medisch specialisten een kijkcijferkanon, dat weten viroloog Ann Vossen en intensivist Diederik Gommers maar al te goed. Ineens hing Nederland aan hun lippen.


Ann, jij had net een mediatraining achter de rug. Wat heb je gelijk kunnen toepassen?
Ann Vossen: ‘Dat je je goed bewust moet zijn van je publiek. Iedere keer voordat de lampjes op rood gingen, ademde ik rustig, zocht ik mijn focus en dacht ik: “Korte zinnen, begrijpelijke woorden, rustig praten.” Je spreekt voor heel het volk, niet op een congres voor vakspecialisten.’

Diederik Gommers: ‘Ik ben daar niet zo bewust mee bezig geweest, ik heb het idee dat je boodschap via tv toch wel op de juiste plek terechtkomt. Mensen luisteren in tijden van grote onzekerheid graag naar deskundigen, je mening doet ertoe. Ik had zelf veel aan een tip van Aukje Ravensbergen, adviseur Public Affairs van de Federatie Medisch Specialisten: “Denk vooral na over de rol die je vervult.” Dat is in mijn geval voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Zo was het belangrijk bij het beantwoorden van de vragen tijdens de Technische Briefing in de Tweede Kamer dat ik niet de standpunten van het kabinet hoefde te verdedigen, maar die van de professionals. Hoe dan ook heb ik geprobeerd de IC’s zo goed mogelijk op de kaart te zetten.’

Lees het hele interview met Ann Vossen en Diederik Gommers
Lees alle artikelen in het magazine Medisch Specialist online