Beschikbaarheid patiëntgegevens voor passende zorg stap dichterbij
De kwaliteitsstandaard ‘Uitwisseling Basisgegevensset Zorg (BgZ) tussen instellingen waar medisch-specialistische zorg wordt verleend’ is ingeschreven in het Register van het Zorginstituut. Deze kwaliteitsstandaard beschrijft onder meer de verantwoordelijkheden, rollen en taken van medisch specialisten bij het uitwisselen van gegevens in het kader van de overdracht van een patiënt. Het gaat dan om het uitwisselen van de gegevens die zijn vastgelegd in de Basisgegevensset Zorg (BgZ).
Download de kwaliteitsstandaard
De kwaliteitsstandaard moet eraan bijdragen dat op elk overdrachtsmoment in het zorgproces de continuïteit van zorg wordt gewaarborgd, een patiënt niet steeds opnieuw zijn verhaal hoeft te doen, de registratielast wordt verminderd en het maken van fouten wordt voorkomen. Met de afspraken vastgelegd in de kwaliteitsstandaard komt de beschikbaarheid van patiëntgegevens voor passende zorg een stap dichterbij. De kwaliteitsstandaard is opgesteld door de Federatie, NFU, NVZ en PFNL.
Basisgegevensset Zorg (BgZ)
De BgZ is een door zorgverleners vastgestelde set patiëntgegevens die specialisme-, ziektebeeld- en beroepsgroep overstijgend is. Deze set kan worden gezien als een samenvatting van belangrijkste gegevens van de patiënt. Samen met Nictiz, CMIO’s van ziekenhuizen, de NVZ, NFU en softwareleveranciers heeft de Federatie gewerkt aan het optimaliseren van de bruikbaarheid van de BgZ. Dit heeft geresulteerd in:
- een overzicht van het medische proces bij verwijzingen waar de BgZ onderdeel van is.
- een weergave van hoe systemen patiëntinformatie beschikbaar maken.
- een Programma van Eisen (PvE) dat de eisen beschrijft waaraan software ten aanzien van gebruiksvriendelijkheid moet voldoen.
Met het PvE als leidraad starten softwareleveranciers, zorgaanbieders en zorgverleners het gesprek over daadwerkelijke implementatie in de epd-systemen. Het PvE is gepubliceerd in De Nationale Bibliotheek voor Gegevensuitwisseling in de Zorg en beschikbaar voor inzage.