‘We moeten over de randen van ons eigen vakgebied heen gaan kijken’

INTERVIEWSERIE PROJECT RUIMTE VOOR OPLEIDEN

Hoe kunnen we de opleiding tot medisch specialist toekomstbestendig maken? Over dat vraagstuk buigen medisch specialisten en aios zich in het project Ruimte voor opleiden. Het startpunt: de artsen van de toekomst een brede basis geven en meer samen opleiden. We spreken met verschillende leden van de projectgroep over waarom zij meedoen en hoe de toekomst van opleiden er volgens hen uitziet.

Aios kindergeneeskunde Tessel Korver is bestuurslid van De Jonge Specialist (DJS). Ze speelt samen met een aantal andere aios een actieve rol in het project Ruimte voor opleiden. Korver: ‘Ik vind het goed dat we als aios zijn uitgenodigd om mee te denken. Zo wordt er niet óver ons gepraat, maar mét ons.’

Brede inzetbaarheid

De brede inzetbaarheid van medisch specialisten is een onderwerp dat leeft. ‘De druk op de zorg neemt toe en we moeten meer werk doen met minder mensen’, vertelt Korver. ‘We kunnen patiënten niet voor het minste of geringste doorverwijzen naar een andere specialist, maar we moeten zoveel mogelijk zelfstandig proberen op te lossen. Dat houdt het vak ook interessant, want dan blijf je niet alleen maar in je eigen nisje werken, maar word je ook gedwongen om je basisvaardigheden te onderhouden en te trainen.’ 

Tessel Korver

Individualisering

Er is de laatste jaren steeds meer ruimte gekomen voor individualisering van de opleidingen en daar is Korver groot voorstander van. ‘Tegenwoordig heeft iedere aios een ander voortraject. De één heeft bijvoorbeeld veel wetenschappelijk onderzoek gedaan, terwijl de ander juist praktijkervaring heeft opgedaan. Je kunt je dus wel voorstellen dat ze met één uniforme vervolgopleiding misschien niet geheel tot hun recht komen.’  

Vakoverstijgende thema’s

Het project Ruimte voor opleiden richt zich mede op het samen verzorgen van onderwijs, onder andere op vakoverstijgende thema’s. Korver: 'Er zijn heel veel competenties en vaardigheden die niet medisch inhoudelijk zijn. Een heel groot deel zit hem in communicatie, in kennis van medicatie, in praktische vaardigheden, maar ook: Hoe vang ik een zieke patiënt op? Of hoe voer ik een slechtnieuwsgesprek? De komende jaren gaan we aan de slag met dit soort gezamenlijke doelstellingen en competenties.’  

Gemeenschappelijke basis

In de voorgestelde opleidingenstructuur blijft er ruimte voor het individu, maar starten aios met een gezamenlijke basisfase. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen beschouwende en snijdende specialismen, omdat hiervoor andere vaardigheden worden vereist. Binnen deze groepen ontwikkelen de aios zich tot breed inzetbare medisch specialisten. Korver kan zich hier zeker in vinden: ‘Om een goede brede basis neer te zetten moeten we over de randen van ons eigen vakgebied heen gaan kijken. Als je vanuit een gezamenlijke basis wederzijdse verbindingen legt, dan heb je daar de rest van je carrière profijt van.’  

In verschillende interviews komen projectgroepleden van Ruimte voor opleiden aan het woord. Bekijk hier alle interviews

Bekijk ook