‘Binnen het medische vak blijf je continu leren, van het moment dat je gaat studeren tot je pensioen’

INTERVIEWSERIE PROJECT RUIMTE VOOR OPLEIDEN

Hoe kunnen we de opleiding tot medisch specialist toekomstbestendig maken? Over dat vraagstuk buigen medisch specialisten en aios zich in het project Ruimte voor opleiden. Het startpunt: de artsen van de toekomst een brede basis geven en meer samen opleiden. We spreken met verschillende leden van de projectgroep over waarom zij meedoen en hoe de toekomst van opleiden er volgens hen uitziet.

Tessa Nizet is longarts in het HagaZiekenhuis in Den Haag en heeft een bewezen staat van dienst als het gaat om het verbeteren van opleidingen: ‘Ik ben al sinds mijn eigen aios-tijd altijd betrokken geweest bij projecten met betrekking tot het vernieuwen en verbeteren van medische vervolgopleidingen. Niet alleen in mijn eigen ziekenhuis, maar ook op regionaal en landelijk niveau.’

Diverse functies

Nizet is opleider sinds 2016. Daarnaast is ze voorzitter van de Centrale Opleidingscommissie van het Hagaziekenhuis, secretaris van het Concilium van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT) en lid van de Registratie­commissie Geneeskundig Specialisten (RGS). Sinds een paar maanden heeft ze ook een actieve rol in het project Ruimte voor opleiden. 

Tessa Nizet

Opleidingenstructuur

Dit project vloeit voort uit het advies Opleidingenstructuur, waar Nizet erg enthousiast over is: ‘Ik hoop oprecht dat we deze adviesstructuur verder vorm kunnen geven. In mijn eigen opleidingstijd zijn we gaan subspecialiseren. De kwaliteit van de zorg is daarmee naar een hoger niveau getild, maar een stukje efficiëntie is verloren gegaan. In de huidige tijd is er juist behoefte om weer meer samen te werken.’ 

Professionalisering

Nizet is een van de kartrekkers van het deelproject Professionalisering: ‘Binnen het medische vak blijf je continu leren, van het moment dat je gaat studeren tot aan je pensioen.’ De kerngroep houdt zich onder andere bezig met de vakoverstijgende thema’s, zoals patiëntveiligheid en medisch leiderschap. Nizet: ‘Nu organiseren de verschillende regio’s het onderwijs zelf, maar door het op landelijk niveau aan te bieden, hopen we zowel de efficiëntie als de kwaliteit te optimaliseren.’

Nieuwe thema’s

Het deelproject Professionalisering wil ook nieuwe thema’s ontwikkelen, denk aan digitalisering en verduurzaming. Nizet: ‘Dit zijn nieuwe thema’s die op ons afkomen en waar we in meer of mindere mate kennis van moeten hebben. Maar mijn generatie is hier niet in opgeleid. Deze programma's moeten voor een breed publiek toegankelijk zijn. Gezamenlijk kunnen we daar echt een verdiepingsslag maken.’

In verschillende interviews komen projectgroepleden van Ruimte voor opleiden aan het woord. Bekijk hier alle interviews

Bekijk ook