‘Blijven leren is cruciaal om de bevlogenheid van mensen vast te houden’
INTERVIEWSERIE PROJECT RUIMTE VOOR OPLEIDEN
Hoe kunnen we de opleiding tot medisch specialist toekomstbestendig maken? Over dat vraagstuk buigen medisch specialisten en aios zich in het project Ruimte voor opleiden. Het startpunt: de artsen van de toekomst een brede basis geven en meer samen opleiden. We spreken met verschillende leden van de projectgroep over waarom zij meedoen en hoe de toekomst van opleiden er volgens hen uitziet
Michaël Lansbergen is naast klinisch fysicus in ZGT ook decaan en verantwoordelijk voor een groot palet aan opleidingen. Hij geeft regelmatig trainingen op het gebied van onderwijskunde en didactische vaardigheden. Naar aanleiding van een van zijn lezingen over interdisciplinair onderwijs, werd hij uitgenodigd om deel te nemen aan het project Ruimte voor opleiden. Lansbergen: ‘Nu kan ik ook op landelijk niveau een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van de medische opleidingen.’
Aanbod in kaart brengen
Binnen het project is Lansbergen medeverantwoordelijk voor het trainingsaanbod op vakoverstijgende onderwerpen voor zowel aios als medisch specialisten. Zijn projectgroep is gestart met het in kaart brengen van de onderwijsprogramma’s en professionaliseringstrajecten. Veel organisaties stuiten op dezelfde problemen of zijn bezig dezelfde wielen uit te vinden. Volgens Lansbergen is hier veel winst te behalen: ‘We kijken inhoudelijk naar waar de behoefte ligt en welke regio's of ziekenhuizen dit succesvol hebben ingevuld. Vervolgens onderzoeken we of en hoe we dit landelijk kunnen ontsluiten. Door meer samen te werken, kunnen we optimaal gebruikmaken van de beschikbare kennis en middelen.’
Opleiden op maat
De manier van opleiden is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Lansbergen: ‘Vroeger volgden we een vast opleidingsplan voor het opleiden van professionals. Tegenwoordig kijken we verder dan het eisenpakket. We hebben veel meer oog voor de persoon achter de professional en maken een opleidingsplan op maat. Hierbij is het belangrijk om de dialoog aan te gaan en over de grenzen van het eigen vak heen te kijken. Daarnaast merken we dat de jongere generatie steeds meer waarde hecht aan betekenisgeving, maatschappelijke betrokkenheid en een goede werk-privébalans. Het is belangrijk om deze onderwerpen bespreekbaar te maken.’
Een leven lang leren
Ruimte voor opleiden richt zich niet alleen op de aios, maar ook op de continue ontwikkeling van professionals. Lansbergen: ‘Het idee is dat je een leven lang leert. Misschien wil je je op een bepaald punt in je carrière verdiepen in onderwerpen als leiderschap, leefstijl of maatschappelijke trends. Of misschien heb je in een nieuwe levensfase andere wensen op het gebied van nascholing of specialisatie. De mogelijkheid om te blijven leren is cruciaal om de bevlogenheid van mensen vast te houden. Hoe toegankelijker we dit onderwijs maken, hoe beter.’
Betrokkenheid
Lansbergen en zijn werkgroep sturen op zoveel mogelijk betrokkenheid van de verschillende doelgroepen. Onderwijskundigen, beleidsmakers en vertegenwoordigers van diverse ziekenhuizen en beroepsgroepen zijn al bij het project betrokken. Lansbergen is blij met de energie en het enthousiasme van de deelnemers. ‘Het onderwerp leeft en er is veel animo om mee te denken. Het is niet zomaar een project, maar het wordt landelijk gedragen.’
In verschillende interviews komen projectgroepleden van Ruimte voor opleiden aan het woord. Bekijk hier alle interviews.