‘We moeten elkaar in consult gaan vinden’

INTERVIEWSERIE PROJECT RUIMTE VOOR OPLEIDEN

Hoe kunnen we de opleiding tot medisch specialist toekomstbestendig maken? Over dat vraagstuk buigen medisch specialisten en aios zich in het project Ruimte voor opleiden. Het startpunt: de artsen van de toekomst een brede basis geven en meer samen opleiden. We spreken met verschillende leden van de projectgroep over waarom zij deelnemen en hoe de toekomst van opleiden er volgens hen uitziet. 

Als student geneeskunde koos Bas Verhoeven er al voor om mee te denken over de kwaliteit en inhoud van onderwijs. Nu is hij een ervaren kinderchirurg, opleider Heelkunde en voorzitter van het concilium Heelkunde, waar ze sinds een tijdje bezig zijn met het herzien van de opleidingsplannen. Toen het verzoek kwam om als voorzitter mee te werken aan Ruimte voor opleiden, hoefde Verhoeven dus niet lang na te denken. ‘We moeten niet verder uit elkaar groeien, maar meer samenwerken.’

Brede blik

‘Binnen de Heelkunde leiden we technisch hoogwaardige en gespecialiseerde mensen op. Als een patiënt een auto-ongeval heeft gehad en met botbreuken, problemen aan zijn buik en vaten op de ic ligt, dan komen daar drie gespecialiseerde chirurgen voor langs. Best bizar. Voor specifieke ingrepen heb je ze absoluut alle drie nodig. Maar vóór die tijd, hebben we ook genoeg aan een arts die breder kan kijken en het hele palet van de Heelkunde kan overzien. Een arts die de problemen van de patiënt begrijpt en de vervolgstappen kan uitvoeren. Tot het moment dat die zegt: “Hier schieten mijn technische vaardigheden tekort.” Dan schakelt de arts een collega in.’ 

Bas Verhoeven

Samenwerking opzoeken

Hoe bouw je aan een systeem waarin je als één team voor de patiënt zorgt? Met die vraag houdt Verhoeven zich graag bezig. ‘Ergens je handen vanaf trekken omdat het je vakgebied niet is, is geen oplossing voor de patiënt. We moeten niet verder differentiëren, maar juist de samenwerking opzoeken en meer van en met elkaar leren. Door met verschillende specialismen samen te komen, leer je dezelfde taal spreken. Als een patiënt een probleem heeft, is het handig om een aantal vaak voorkomende onderliggende oorzaken te (her)kennen. Zo kun je vast voorwerk doen om een arts met een andere specialisatie later te kunnen ondersteunen.’

Huidige generatie artsen

Verhoeven vindt dat artsen dus niet alleen diepgaande specialistische kennis moeten hebben, maar ook breder in hun vakgebied moeten kijken. ‘Dat vraagt ook wat van de huidige generatie artsen. Die staan daar niet altijd voor open. Artsen zijn perfectionistisch. Ze willen graag het goede doen en zijn daarom soms wat voorzichtig met deze nieuwe benadering. Maar het gaat er niet om dat je een volledig nieuw vakgebied leert. Ga vooral op zoek naar de gemene deler. Je hoeft als chirurg niet zelf het antistollingsbeleid bij een patiënt met hartklepproblemen te doen. Dat is echt ingewikkeld. Zorg wel dat je begrijpt waaróm de cardioloog bepaalde keuzes maakt. Zo kun je samen de beste zorg aan je patiënt bieden.’

Toekomst

'We hebben met Ruimte voor opleiden al mooie stappen gemaakt richting interdisciplinair samenwerkend opleiden. Over een paar jaar hoop ik dat aios die verder in hun opleiding zijn zich competent genoeg voelen om de basis van andere vakken tot zich te nemen. Zo kunnen zij op een breder vlak zelfstandig zorg verlenen aan patiënten, zonder direct naar een collega door te verwijzen. We zullen iets anders moeten doen, want zoals de zorg nu is georganiseerd, is het niet eindig vol te houden. Ook vanwege de groeiende multimorbiditeit is dat steeds belangrijker. Iemand met een complex aan problemen is gebaat bij één coördinator die breder kan kijken en het voortraject uitvoert. Ik hoop dat dát over een paar jaar gemeengoed is geworden.’ 

In verschillende interviews komen projectgroepleden van Ruimte voor opleiden aan het woord. Bekijk hier alle interviews

Bekijk ook