'De maatschappij vraagt om een nieuwe opleidingsstructuur’

INTERVIEWSERIE PROJECT RUIMTE VOOR OPLEIDEN

Hoe kunnen we de opleiding tot medisch specialist toekomstbestendig maken? Over dat vraagstuk buigen medisch specialisten en aios zich in het project Ruimte voor opleiden. Het startpunt: de artsen van de toekomst een brede basis geven en meer samen opleiden. We spreken met verschillende leden van de projectgroep over waarom zij meedoen en hoe de toekomst van opleiden er volgens hen uitziet.

Anja van Gucht is internist-hematoloog en werkt in het Erasmus MC. Nog niet zo lang geleden stond ze als aios midden in het opleidingsveld. Met inmiddels anderhalf jaar ervaring als medisch specialist op zak, verbindt ze arts en aios. ‘Je moet het samen doen.’

Passie voor opleiden

De affiniteit met opleiden heeft Van Gucht al langere tijd. ‘Tijdens mijn tijd als aios zat ik in het bestuur van de Junior Nederlandse Internisten Vereniging (JNIV) met als portefeuille Opleiden. Zo raakte ik steeds meer betrokken en groeide mijn fascinatie voor deze portefeuille. Vanuit het netwerk dat ik daar opbouwde, is ook het balletje voor dit project gaan rollen. Samen met een aantal andere medisch specialisten, aios en onderwijskundigen geef ik handen en voeten aan het project, waarbij Bas Verhoeven (kinderchirurg) en ik de kartrekkers zijn. We vullen elkaar daarin mooi aan; Bas heeft meer ervaring als arts, ik sta iets dichter bij de doelgroep.’ 
 

Anja van Gucht

Advies Opleidingsstructuur concretiseren

In het advies Opleidingsstructuur is een voorstel gedaan hoe de opleiding tot medisch specialist hervormd kan worden. Het doel: breder opleiden, toekomstbestendiger opleiden en samen met andere disciplines opleiden. Van Gucht: ‘In het project Ruimte voor opleiden zetten we de vervolgstap. Want hoe gaan we dit in praktijk doen? De verandering raakt veel partijen en dat roept vragen op. Het is een uitdaging om er iets concreets van te maken en dat zoveel mogelijk samen te doen.’ Bij de eerste tekentafel was een selectie van specialismen aanwezig. Dat is bewust, vertelt Van Gucht: ‘We weten uit ervaring dat het niet efficiënt is om iedereen in de beginfase aan te laten sluiten. Maar we gaan zeker alle specialismen betrekken. Je moet het samen doen.’

Buiten je eigen silo

‘De maatschappij vraagt om deze aangepaste opleidingsstructuur. We hebben steeds meer oudere patiënten met meerdere (chronische) aandoeningen. Die multimorbiditeit veroorzaakt versnipperde zorg; patiënten zien verschillende specialisten. Dan is het goed jezelf af te vragen: hoe lever je voor hen de beste zorg, die ook duurzaam is? Daarvoor moet de basis breder. De gedachte daarachter is dat je als medisch specialist ook buiten je eigen silo kijkt en meer doet voor de patiënt. Als internist kun je bijvoorbeeld ook ondersteunen bij wondzorg. En als chirurg is het handig om ook kennis te hebben over glucose-regulatie en water- en zouthuishouding. Je kunt uiteraard hulp of expertise inschakelen, maar minder vaak dan nu. We hoeven niet naar heel generalistische dokters toe, maar het kan breder.’ 

Maatschappelijke thema’s

Een ander onderwerp dat Van Gucht belangrijk vindt, is meer ruimte voor discipline-overstijgende thema’s. ‘Onderwerpen als preventie, innovatie en duurzaamheid moeten ingebed worden in de opleiding. Dat kan parallel lopen met andere opleidingen. Als ik zie hoe enthousiast mensen waren tijdens de eerste tekentafel, dan geloof ik erin dat we samen mooie dingen kunnen bereiken.’

In verschillende interviews komen projectgroepleden van Ruimte voor opleiden aan het woord. Bekijk hier alle interviews

Bekijk ook