Marcel Daniëls op radio 1: verbeter gesprek tussen arts en patiënt

“Arts en patiënt hebben beiden baat bij hele goede communicatie in de spreekkamer,” aldus bestuurslid van de Federatie Medisch Specialisten en cardioloog Marcel Daniëls op radio 1 vrijdag 8 april. Hij pleit voor continue aandacht voor het goed laten verlopen van een gesprek tussen arts en de patiënt. “Er zijn hiervoor meerdere tips, zoals: bereid je goed voor op het gesprek, schrijf als patiënt je vragen op en neem iemand mee naar het gesprek.”

Daniëls benadrukt ook dat zowel dokters als patiënten tijd moeten maken om samen een besluit te nemen: “Als er een belangrijk besluit genomen moet worden, dan hoeft dat niet in dat ene gesprek besloten te worden. Zeg tegen de patiënt dat hij erover na kan denken en er op een ander moment op terug kan komen. De dokter kan er dan ook nog eens over nadenken en we nemen opnieuw contact met elkaar op.”

Campagne Samen Beslissen

Daniëls benadrukte verder dat er in de opleiding ontzettend veel aandacht is voor het verbeteren van de communicatieve vaardigheden en dat ook in de nascholing van artsen aandacht is voor communicatie. Maar het kan nog beter. Daarom beginnen de Federatie Medisch Specialisten en de Patiëntenfederatie NPCF deze zomer een voorlichtingscampagne Samen Beslissen voor patiënten en artsen. Daniëls: “Gezamenlijk staan we voor het besluit wat te doen met het medisch probleem van de patiënt, er zijn altijd meerdere opties. En het gesprek over die opties is een belangrijk punt wat in de spreekkamer gevoerd moet worden”. Onderdeel van de campagne Samen Beslissen is het verder voorlichten van medisch specialisten én patiënten hoe ze samen dit gesprek zo optimaal mogelijk kunnen voeren. “Bijvoorbeeld met filmpjes en tekeningen. En patiënten zouden altijd met de 3 goede vragen de spreekkamer in moeten stappen. Deze vragen kunnen als kapstok dienen om het gesprek zo goed mogelijk te laten verlopen,” aldus Daniëls.

3 goede vragen

De 3 goede vragen die de Patiëntenfederatie en de Federatie hebben voorbereid, zijn: Wat zijn mijn mogelijkheden, wat zijn daarvan de voor- en nadelen en wat betekent dat voor mij persoonlijk? "Daarmee kun je altijd verder praten, de andere vragen komen dan vanzelf," zegt Daniëls. Uit onderzoek van het Radboud UMC blijkt ook dat patiënten enthousiast zijn over de drie goede vragen. Daniëls: “De vragen zijn voor artsen en patiënten een steun in de rug om het gesprek te verbeteren.”

Telefonische opname gesprek

Minister Schippers van Volksgezondheid kwam onlangs met het voorstel om het gesprek op te nemen met de telefoon. Volgens haar zou dat helpen om de informatie van de arts beter te onthouden. “Voor sommige mensen kan de telefonische opname een voordeel zijn. Maar er zijn meerdere manieren om het gesprek te verbeteren, zoals met het maken van tekeningen, en er is veel voorlichtingsmateriaal. Een samenvatting van het gesprek opnemen, kan voor de ene patiënt goed helpen, maar voor de andere patiënt weer niet. Het is maar één aspect van de hele communicatie tussen dokter en patiënt.”