Dubbelinterview BNR: Spreekuur van de toekomst

“De Federatie Medisch Specialisten pakt het rigoureus aan met een nieuwe holistische visie. Hoe gaat het spreekuur er in de toekomst uitzien?” Dat was de aankondiging van het radioprogramma BNR Beter van maandag 20 maart over de visie Medisch Specialist 2025. Daarin waren Marcel Daniëls, voorzitter van de Federatie Medisch Specialisten en Marjolein Kremers, voorzitter van De Jonge Specialist, te gast.

In de toekomstvisie van de Federatie staan 4 thema’s centraal: netwerkgeneeskunde, de unieke patiënt, preventie en innovatie. Kremers over het eerste thema: “Het netwerk rond de patiënt is anders dan het nu is. Nu gaat de patiënt naar de hulpverlener toe. Hulpverleners moeten betrokken zijn bij het netwerk, zoals de huisarts, de medisch specialist en de mantelzorger. Consulten waarbij zorgverleners overleggen met behulp van eHealth kunnen daar ook bij helpen.”

De patiënt bestaat niet

Op de stelling dat “dé patiënt niet bestaat” reageerde Daniëls: “Patiënten zijn verschillend, maar we moeten hen betrekken bij de aandoening. Het gesprek met de patiënt aangaan is belangrijk. Daar moeten we in investeren en de dokter moet steeds weer het niveau van de patiënt inschatten. Met nieuwe vormen van technologie en filmpjes kan er betere uitleg gegeven worden over wat mensen mankeert en wat de opties zijn voor een patiënt.”

Gesprek bekostigen

BNR stelde dat er qua preventie nog een lange weg te gaan is. Daniëls: “Preventie is ook het gesprek in de spreekkamer voeren en erop wijzen welk gedrag je kunt veranderen om minder problemen te krijgen.” Kan dat allemaal wel binnen het huidige stelsel dat gebaseerd is op het financieren van verrichtingen, vroeg BNR zich af? Daniëls: “Een oplossing kan gevonden worden in het huidige systeem, zoals het gesprek bekostigen en niet alleen de verrichtingen.”

Apps en wearables komen op ons af

Innovatie speelt een cruciale rol in die zorg van de toekomst, maar volgens onderzoek zouden zorgverleners te weinig tijd hebben om zich te verdiepen in innovaties. Er zouden te weinig early adopters zijn. Kremers daarover: :”Ik denk dat dokters in opleiding ontzettend geïnteresseerd zijn in innovatie. Maar het helpt wel enorm als het ziekenhuis daarin ondersteuning kan bieden, bijvoorbeeld met goed werkende ICT-systemen. Het is geen generatieding. Ik denk echt dat het een gedeelde noodzaak van alle dokters is. We zien de apps en wearables op ons af komen en we moeten nu op die rijdende trein springen.”