En nu verder: Het geduld van Tonnie de Robot raakt nooit op

En nu verder

Je kunt Tonnie de Robot zien als buddy van de cliënt bij GGZ Oost Brabant. Wat zijn ze daar enthousiast over Tonnie! Cliënten geven aan zich minder eenzaam te voelen, meer structuur in hun dag te ervaren en meer zin in het leven te hebben. Tonnie kwam binnen in november 2022 als mogelijke oplossing voor het personeelstekort. Psychiater en bestuurder Joris Hendrickx en z’n team hebben inmiddels acht robots gekoppeld aan individuele cliënten in een klinische setting. Daar maken de robots mensen wakker, vertellen op verzoek een mop en vragen hun cliënten in welke fase van het signaleringsplan zij zitten. Het signaleringsplan is een hulpmiddel om een dreigende terugval of crisissituatie te herkennen en te voorkomen. Vervolgens geeft de robot adviezen die bij deze fase passen. 
De inzet resulteert op dit moment in een tijdsbesparing van ongeveer vijftien minuten per cliënt per dag. In dat kwartiertje kan Tonnie een groot kwalitatief verschil maken. Bijvoorbeeld escalaties voorkomen: de robot reageert altijd eenduidig en raakt nooit onbedoeld geïrriteerd, zelfs niet bij de zevende poging iemand uit bed te krijgen. GGZ Oost Brabant doet nu wetenschappelijk onderzoek om de inzetbaarheid te vergroten. Een half uur tot twee uur tijdsbesparing lijkt mogelijk.
Tonnie kan bijvoorbeeld ook een videobelverbinding tot stand brengen met een naaste of zorgprofessional, een gespreks­verslag produceren, dit met de client doorlopen én opslaan in het digitale dossier. Struikelblok is vooralsnog de privacywetgeving. Maar de technologie is er.
 

Download het artikel als pdf
Lees meer artikelen uit het magazine