Interprofessionele wondzorg

In Rotterdam nemen ze het initiatief tot het ontwikkelen van interprofessioneel onderwijs rondom wondzorg. Opleiders van verschillende specialismen zoals dermatologie, huisartsgeneeskunde en plastische chirurgie evenals docenten verpleegkundig specialisten, wondverpleegkundigen en wondconsulenten hebben zichzelf als doel gesteld de uitkomsten van de zorg te verbeteren door de kwaliteitstandaard Organisatie van wondzorg in Nederland uit 2018 in het onderwijs te implementeren.  

In dit initiatief gaat het om het verenigen van de expertise rondom wondzorg om zo gezamenlijk een optimale organisatie van wondzorg in de keten te realiseren. Het onderwijs wat hier wordt ontwikkeld richt zich op alle zorgverleners betrokken bij wondzorg, in alle bijbehorende domeinen. 

Leerdoelen

De aios of verpleegkundige: 

  • Past de kwaliteitsstandaard ‘Organisatie van wondzorg’ adequaat toe in de dagelijkse praktijk bij patiënten met wonden
  • Licht toe hoe de organisatie van de wondzorg in de keten werkt
  • Benoemt wat de expertise is van de zorgverleners die betrokken zijn bij wondzorg 
  • Herkent tijdig de eigen grenzen op het gebied van wondzorg en geeft aan wanneer welke professionals ingeschakeld of geconsulteerd moeten worden

Leerdoelen voor de interprofessionele samenwerking: 

  • Als een rolmodel fungeren voor gelijkwaardige samenwerking
  • In een oefensituatie de introductie en evaluatie van samenwerken in een interprofessioneel team begeleiden
  • Benoemen welke aspecten interprofessioneel leren kunnen belemmeren, zoals vooroordelen of cultuurverschillen
  • Het groepsproces observeren om leerpunten uit naar voren te halen
  • Het stimuleren van reflectie en op constructieve wijze feedback geven gebaseerd op geobserveerd gedrag
  • De juiste vragen stellen om de interprofessionele samenwerking te bespreken

Interprofessioneel opleiden - wondzorg

Werkwijze

Het doel van het ontwikkelen en implementeren van de kwaliteitsstandaard ‘Organisatie van wondzorg in Nederland’ is de patiënt met een wond zo snel als mogelijk de regie over zijn of haar leven terug te geven, kwaliteit van leven te verbeteren en de lijdensdruk te verminderen. Dit wordt gerealiseerd door tijdens het onderwijs drie casussen uit te diepen vanuit verschillende rollen.  

Deelnemers wisselen van rol en verkennen met elkaar eventuele grenzen van de behandeling per specialisme en op welke manier interprofessionele collegae geconsulteerd kunnen worden. De rollen die worden bekeken zijn:  

  • De huisarts 
  • De medisch specialist 
  • De wondverpleegkundige 
  • Professionals rondom wondzorg.  

Resultaten tot nu toe

Dit experiment gaat op 9 maart 2022 van start in het Erasmus MC te Rotterdam.  

Meer informatie

Meer weten over dit initiatief? Neem dan contact op met: 

Charlotte van Sassen, huisarts en wetenschappelijk docent, c.vansassen@erasmusmc.nl.