Een medisch specialist pikte een negatieve beoordeling niet en stapte naar de rechter
Dit artikel is onderdeel van het dossier ZorgkaartNederland uit het magazine Medisch Specialist.
‘Ik google wel eens mijn naam en las een zeer negatieve inzending over mijn professioneel handelen op ZorgkaartNederland. Dit raakte me heel erg, als persoon en als professional. Ik kreeg een 2, maar vooral het commentaar dat ik beledigend zou zijn geweest, onjuiste zorg, ofwel geen zorg had geleverd en geen respect voor de mening van de patiënt had gehad, raakte mij. Ik herkende mij er totaal niet in. Mijn collega’s en leidinggevenden ook niet. Ik heb ZorgkaartNederland gevraagd om de gegevens van de inzender, maar die wenste anoniem te blijven. Tot op de dag van vandaag heb ik geen idee wie het is en vraag ik mij af of het wel een patiënt van mij is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo ontevreden was maar dat niet meldde. Kort erna heb ik mijzelf beoordeeld op ZorgkaartNederland, om te kijken hoe dat gaat, met een fictieve naam en mijn eigen mailadres. Het stond er dezelfde dag op, goedgekeurd door de redactie. Toen besloot ik een vervolgstap te zetten.
De stap naar de rechter was nogal wat, maar het is een principekwestie geworden. Naar mijn idee heeft de rechter een beetje gepolderd, de rechter vindt bijvoorbeeld niet dat ZorgkaartNederland artsen om toestemming hoeft te vragen om ons op deze manier publiekelijk te laten beoordelen. De inzending is echter wel als onrechtmatig beoordeeld en ZorgkaartNederland is aansprakelijk gesteld. Het had de recensie - op verzoek van de indiener na de aankondiging van de rechtszaak verwijderd - niet mogen plaatsen, omdat die niet aan de gedragscode voldeed. Ik had gehoopt dat de rechter zou zeggen: “Deze manier van oordelen mag niet, niet anoniem.”
‘Ziekenhuizen doen heel veel en steeds meer om de patiënttevredenheid in kaart te brengen. Ik vind dit persoonlijk ontzettend belangrijk en vraag tijdens nacontroles altijd naar verbeterpunten voor de geleverde zorg, ik geef regelmatig mijn mailadres mee zodat ik bereikbaar ben, ook na de behandeling. Bij ZorgkaartNederland begrepen ze niet dat ik van die recensie wakker heb gelegen. Daar zeiden ze: “je hebt toch óók twee goede reviews.” Je bent zó kwetsbaar, zeker als je zorg verleent aan patiënten met een complexe zorgvraag en je totaal niet kunt verifiëren of het wel een patiënt van je was.
‘Wat ZorgkaartNederland zou moeten doen? Altijd de behandelrelatie verifiëren: is het wel echt een patiënt, die dit oordeel geeft? Ook bij een goede recensie trouwens, een recent artikel van Follow the Money laat zien dat er enorm mee gefraudeerd wordt. In de voorwaarden zou wat mij betreft moeten staan dat als een behandelaar erom vraagt, hij de gegevens van de inzender kan krijgen. Dan zijn beoordelingen serieuzer en heb je er als behandelaar meer aan. Wat zo’n patiënt te vrezen heeft? Niets. Op de site blijft diegene anoniem. En je hebt immers je geheimhoudingsplicht als arts. Als de inhoud onrechtmatig blijkt, is ZorgkaartNederland aansprakelijk en niet de inzender.’
De medisch specialist wilde anoniem blijven